Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
‘Vluchtelingenkamp’ op de TU/e
15 oktober 2009 - Tientallen ‘hutjes’, gemaakt van enkele palen, pvc-buizen, kabelbinders, een stuk touw en een doek, bepalen sinds woensdag 14 oktober het beeld op de grasvelden bij het Auditorium en het Hoofdgebouw. Eerstejaars studenten Bouwkunde moesten een ‘shelter’ bouwen die onderdak biedt aan een familie van vijf personen.
Foto: Bart van Overbeeke

Tom de Laat, Jenna van Setten, Robert Schaap, Peter Callaars, Rosa Arts en Wim Jans leggen woensdagmiddag de laatste hand aan hun ontwerp. Van hout hebben ze een vloer in hun schamele onderkomen gemaakt. Op de voorste plank prijkt het woord ‘welcome’. Een brievenbus en een telefoonverbinding, met bekertjes en een touw, zijn nog in de maak. “De meeste studenten gebruiken het hout voor extra ondersteuning. Wij wilden alleen met het oorspronkelijke materiaal werken. Het leek ons wel aardig om een vloer te leggen”, vertelt Van Setten. Aan allerlei praktische zaken is gedacht: “We hebben de achterkant zo gemaakt, dat je gemakkelijk regenwater in een bak kunt opvangen.”
Een stukje verderop zet een student de tekst ‘Lekker knus’ op de tent van zijn groep. Deze shelter is ‘zo efficiënt mogelijk’ gemaakt, vertelt groepslid Lieneke van der Molen. “We hebben geen kabelbinders gebruikt. De constructie is zo al stevig genoeg. We wilden het met zo min mogelijk middelen zo groot mogelijk maken.”
Jaarlijks wagen de eerstejaars zich aan een grotere opdracht tijdens het zogeheten P-spektakel. Dit jaar had de faculteit Bouwkunde een driedaagse workshop opgezet met het Rode Kruis. De deelnemers moesten shelters maken die in de regel worden opgezet bij rampen als een tsunami of aardbeving.

Architect en jurylid Vinay Gupta, die zelf een bijzonder ontwerp voor een shelter op zijn naam heeft staan, is te spreken over de creaties. “Sommige studenten hebben niet direct naar een oplossing gezocht voor een bestaand probleem, maar zich vragen gesteld. Waar is behoefte aan? Daaruit komen de meest innovatieve ideeën voort.” (JvG)