Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ASML opent Kenniswerkerscentrum
15 oktober 2009 - Chipmachinefabrikant ASML opent morgen, vrijdag 16 oktober, samen met TNO en de TU/e een kenniscentrum dat is opgezet vanuit de Regeling Kenniswerkers. In het centrum, met als locatie het ASML-gebouw op het Flight Forum, zullen tot eind 2010 zo’n honderdvijftig mensen meedoen in het project ‘Metrology for 22nm’.

Het gaat om vijfennegentig medewerkers van ASML en vijfenvijftig gedetacheerden. Deze groep wordt aangevuld door tien jonge onderzoekers die via de kenniscentra van TNO en de TU/e instromen. Beide kennisinstituten nemen de begeleiding van het project op zich.
Het metrologieproject richt zich op de ontwikkeling van een sensor om kleine structuren te kunnen meten. ASML doet de projectvoering en heeft de dagelijkse leiding in handen. Volgens Erik Schoemaker van ASML werd tijdens het schrijven van het project de werkelijke omvang duidelijk. “De TU/e zou het project nooit in zijn geheel kunnen hosten. Daarom is een typische, pragmatische ASML-oplossing bedacht: waarom organiseren we het project niet gewoon bij ASML? Afgelopen zomer zijn op de ASML-campus enkele nieuwe gebouwen opgeleverd, waardoor in ons Gebouw 21 op het Flight Forum voldoende ruimte vrijkwam om iedereen te huisvesten. Inclusief cleanroom en overige benodigde faciliteiten.”
De kenniswerkersregeling is door de overheid ingesteld zodat bedrijven hooggeschoolde werknemers maximaal anderhalf jaar kunnen stallen bij kennisinstellingen. Doel is om in de huidige economische crisis kennis te behouden en op te vijzelen. Het project van ASML krijgt tot en met december 2010 overheidssteun. Daarna bepalen de deelnemende partijen of de samenwerking wordt voortgezet. (TJ/FvO)/.