Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Groep-één experimenteert met ‘praatpaal’
15 oktober 2009 - In aanloop naar de verkiezingen voor de universiteitsraad op 8 en 9 december, experimenteerde studentengroepering Groep-één donderdag 8 oktober in het Auditorium met een zogeheten ‘praatpaal’. Studenten konden in woord en gebaar reageren op twee stellingen.
Foto: Niek Brunninkhuis/PHOTO40

Fractielid Remi Verhoeven noemt de test succesvol, al bestond er bij de studenten nog wel wat koudwatervrees om zich uit te spreken tegenover het gele gevaarte. “Studenten hadden toch wat schrik om ‘out of the blue’ iets in te spreken.”
Studenten konden reageren op twee vraagstellingen: ‘Hoe sta je tegenover de mogelijke afschaffing van de studiefinanciering?’ en ‘Is het een goede zaak wanneer het hoger beroeps-onderwijs en het wetenschappelijk onderwijs steeds dichter naar elkaar toegroeien?’. Verhoeven: “Wanneer het aankomt op een mening geven op de genoemde stellingen, denk ik dat het in ieder geval een succesvolle actie is geweest. De meeste studenten hebben we toch aan het denken kunnen zetten over deze problematiek. En dat is ook het doel dat we nastreven.”
De leukste reactie kwam volgens Verhoeven niet van een individu, maar van een aantal mensen, die erg verbaasd reageerden op de vraag hoe vanzelfsprekend goed onderwijs in Nederland eigenlijk is en of ze dit misschien niet onderschat hadden. “Dus verbaasde gezichten hebben we genoeg gezien”, zegt Verhoeven. “Misschien dat we er net genoeg van hebben vastgelegd om daar een mooie collage van te maken.”
Verhoeven denkt eerdaags wat reacties op YouTube te kunnen zetten, maar dat hangt nog een beetje af van hoe bruikbaar het donderdag verzamelde materiaal is. (HK)/.