Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Succesvol werken aan je wetenschappelijke carrière
15 oktober 2009 - Hoe bevorder je succesvol je wetenschappelijke carrière? Dat thema komt dinsdag 20 oktober uitvoerig aan bod tijdens de najaarsbijeenkomst van het WISE-netwerk. Het WISE-netwerk spant zich in om de vrouwelijke wetenschappers aan de TU/e te ondersteunen en met elkaar in contact te brengen. De bijeenkomst van volgende week richt zich echter niet exclusief op vrouwen. Ook veel mannen hebben zich er al voor aangemeld.

Dr.ir. Emilia Motoasca, als universitair docent werkzaam aan de faculteit Electrical Engineering en bestuurslid van het WISE-netwerk (Women in Science Eindhoven), benadrukt het nog maar eens: “Onze bijeenkomst staat open voor zowel mannen als vrouwen uit onze wetenschappelijke staf. Ik denk dan vooral aan jonge universitair docenten, die meer te weten willen komen over hoe zij hun wetenschappelijke loopbaan aan de TU/e succesvol kunnen aanpakken.”
Op het programma staat onder meer een paneldiscussie, waar aan de hand van diverse stellingen over dit thema gediscussieerd gaat worden. Volgens Motoasca gaat het daarbij om zaken als: hoe bouw ik een netwerk op, moet ik een rolmodel zoeken, wat kan of moet de rol van de universiteit hierbij zijn? Eén aspect van de ondersteuning die de universiteit wil gaan aanbieden via de Dienst Personeel en Organisatie (DPO), wordt ook besproken: het mentorprogramma. Momenteel draait hiervan een pilotproject aan diverse faculteiten.

Match
Motoasca: “De essentie is dat een universitair docent een mentor zoekt buiten zijn of haar eigen faculteit, bijvoorbeeld een hoogleraar, die ondersteuning biedt bij allerlei zaken waar je als jonge wetenschapper tegenaan loopt. Het is de bedoeling dat DPO voor een match zorgt op basis van de aanvraag van degene die een mentor zoekt.” Volgens Motoasca hebben de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Tilburg al goede ervaringen met zo’n programma. Er komt op 20 oktober dan ook iemand van laatstgenoemde instelling vertellen over de ervaringen daarmee in Tilburg. (HK)/.

Tot en met morgen, vrijdag 16 oktober, kan men zich nog inschrijven voor de gratis bijeenkomst, die op dinsdag 20 oktober om 15.30 uur van start gaat in de Blauwe Zaal van het Auditorium. Stuur een mail naar
wise-network@tue.nl.