Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Drugsgebruik studenten blijft gissen
20 oktober 2009 - ‘Zestig procent van de studenten gebruikt drugs’, kopten de kranten afgelopen weekend. Hbo’ers zouden vaker gebruiken dan wo’ers, een klein deel neemt zelfs crystal meth (43 van de 4796 ondervraagden) of heroïne (32). Kan dat wel kloppen? x1_s.jpg

De cijfers komen uit onderzoek door studenten.net, te lezen op de website en in een studentenspecial van Revu. Het weekblad noemt de enquête onder bezoekers van de website ‘lekker betrouwbaar’, ‘grootschalig en representatief’, want ‘een kleine vijfduizend studenten’ vulden de vragenlijst in. Maar van de 4796 respondenten zijn er slechts 3340 student. De rest werkt, volgt een mbo-opleiding (114) of doet iets anders, maar studeert in ieder geval niet aan een universiteit of hogeschool. Het aandeel universiteitsstudenten is bovendien erg klein: van alle respondenten volgden er slechts 133 een universitaire opleiding.

En dan de resultaten. In het hbo zou 42 procent van de studenten af en toe drugs gebruiken, tegen 16,3 procent van de universiteitsstudenten. Maar die cijfers zijn niet te rijmen met de percentages voor het gebruik van softdrugs: 52,9 procent van de hbo’ers en 19 procent van de wo’ers zou wel eens blowen, méér dus dan het totale percentage gebruikers.

Wie harddrugs gebruikt (volgens het onderzoek 4,7 procent van de hbo’ers en 3 procent van de wo’ers), neemt het vaakst xtc of MDMA (13,4 procent). Dan volgen cocaïne (9 procent), speed (5,5 procent) en GHB (3,4 procent). Bij elkaar opgeteld verklaart dat het gebruik van nog geen derde van de studenten die wel eens harddrugs nemen.

Wat gebruikt de rest? In ieder geval niet crystal meth of heroïne. Die drugs zijn maar populair bij 0,4 en 0,35 procent van de harddruggebruikers. Omgerekend zijn dat toch nog 43 en 32 studenten, schrijven de Volkskrant en de Telegraaf. Maar als minder dan vijf procent van de respondenten harddrugs gebruikt en slechts 0,4 en 0,35 procent daarvan crystal meth of heroïne, moeten dat er veel minder zijn.

Ruim één procent van de respondenten zou voor de lol Ritalin slikken. Vorige week nog berichtte NRC Handelsblad op basis van onderzoek door een economiestudent dat zeven procent van de studenten het medicijn als genotsmiddel gebruikte. Ook op dat onderzoek was wel wat af te dingen. Er waren maar honderddertig studenten ondervraagd, van wie er negen zeiden Ritalin te slikken. (HOP)