Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Ook Japie weert externen bij borrel
22 oktober 2009 - Japie, de studievereniging van Scheikundige Technologie, weert vanaf donderdag 29 oktober niet-scheikundigen bij de donderdagmiddagborrel. Alleen studenten en medewerkers van de eigen faculteit mogen voortaan naar binnen in de FORT, de ontmoetingsruimte van de faculteit.

De borrelcommissie ziet dat de drukte toeneemt, zeker sinds studievereniging Van der Waals (Technische Natuurkunde) externen weert. “Dit is geen veilige situatie meer”, stelt Denise Slenter, penningmeester van de FORT-commissie van Japie. “Binnen staan de laatste weken meer dan honderdtwintig mensen, buiten nog eens zestig. De nooddeur wordt gedeeltelijk geblokkeerd. Sinds Van der Waals het pasjessysteem heeft ingevoerd, is het bij ons alleen maar drukker geworden. Onze borrel is in de zomer buiten, dan zien mensen blijkbaar dat er iets te doen is. We hebben veel speciaalbier en dat trekt ook.”

Volgens Slenter bezoeken veel personen ‘van buiten’ de Japie-borrel. “De FORT is bedoeld als facultaire ontmoetingsruimte, daar staat de afkorting ook voor. Het gaat erom dat we met scheikundigen gezellig een biertje drinken. Leuk dat ook anderen langskomen, maar het wordt teveel. We schatten in dat nu zeker de helft niet van onze faculteit is. We zien niet alleen mensen van andere faculteiten, maar er komen ook studenten van Fontys en mensen van de High Tech Campus.”

Controle
Om te achterhalen waar de borrelgangers precies vandaan komen, is er vandaag, donderdag 22 oktober, een controle. Vanaf volgende week worden de externen daadwerkelijk geweerd. Degenen met een Japie-pasje mogen dan sowieso naar binnen. Bij medewerkers en studenten met een TU/e-pasje of andere vorm van legitimatie, wordt via Outlook gekeken of ze bij de faculteit horen.

Een vragenrondje bij de andere studieverenigingen leert dat ook daar de opkomst bij de borrels aanzienlijk is. Daar verschijnen wel vooral mensen uit de eigen gelederen. Van externen weren is bij hen vooralsnog geen sprake. Daarin kan verandering komen als het ook daar te druk wordt, stellen sommige woordvoerders.

Beveiligers hebben volgens ing. Mirjam Jahnke, hoofd BedrijfsHulpVerlening van de TU/e, tijdens hun regelmatige rondes langs de borrels niks gemerkt van nadrukkelijke extra drukte de afgelopen tijd. Alleen met Van der Waals zijn volgens haar ruim anderhalf jaar terug al afspraken gemaakt, omdat daar nogal veel mensen van buiten het universiteitsterrein kwamen borrelen. “Er ontstond steeds vaker onrust, vooral aan het einde van de borrels.” (JvG)/.