Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bobo’s op safari in Hoofdgebouw en Vertigo
26 oktober 2009 - Geen neushoorns, leeuwen of giraffen, maar wel de crème de la crème van Bouwkunde en Industrial Design tijdens de Design Safari afgelopen zaterdag. Een groep van ruim dertig vertegenwoordigers van de lokale en landelijke overheid, het bedrijfsleven en cultuurinstanties maakte een tocht langs de highlights van de Dutch Design Week. x3_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke

Onder de ‘safarigangers’ waren burgemeester Rob van Gijzel en Hanja Maij-Weggen (voormalig Commissaris van de Koningin, sinds begin deze maand met pensioen). Aan de TU/e bezochten ze de tentoonstellingen Architecture.ehv en ID’09.

Hoewel het gezelschap om drie uur enigszins achterloopt op het strakke schema, is er toch grote belangstelling voor de tentoongestelde projecten. In Vertigo licht TU/e-alumnus Martien Jansen (in het midden op de foto) zijn ontwerp toe van de tbs-kliniek in Almere, die dit jaar verkozen werd tot Gebouw van het Jaar 2009. Het open, groene en lichte complex is gebaseerd op de uitgangspunten licht, lucht en zicht. Hij vertelt hoe hij ‘als een soort Houdini’ te werk ging bij het ontwerpen. “Je moet allerlei knopen ontwarren om aan alle strenge veiligheidseisen te voldoen en toch die openheid te creëren.”

In het Hoofdgebouw wordt intussen muziek opgewekt met de ‘Mustick’, wordt er gepoold met een corrigerende keu en informatie uitgewisseld via een bureaulamp-webcam. Wouter Kersteman, masterstudent Industrial Design, bedacht de ‘Library of Skills’: een systeem waarbij je op een speciale tafel iets demonstreert waarin je handig bent, bijvoorbeeld lassen. De tafel is voorzien van een bureaulamp met een ingebouwde camera. Het filmpje dat je van jezelf maakt, kun je vervolgens uploaden naar de Library of Skills, waar anderen het kunnen bekijken. Het systeem wordt op dit moment al gebruikt binnen de faculteit ID.

Eindhovens burgemeester Rob van Gijzel vindt het mooi om te zien hoe ‘eilandjes van kennis’ samenkomen in het ontwerp van Kersteman. Ook Mary Fiers, wethouder Wonen en Ruimte, wil iets doen met het bijeenbrengen van kennis, maar dan in een groter verband. Zij wil samen met opleidingsdirectrice Caroline Hummels gaan kijken hoe de gemeente en de faculteit IndustrialDesign kunnen samenwerken om ID-projecten in de stad toe te passen en design ook buiten de Dutch Design Week een prominentere plek te geven. (SK)