spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Een terechte drager van de titel ‘fietsenmaker’
5 november 2009 - Gérard Vroomen is een van de velen die aan de Eindhovense faculteit Werktuig-bouwkunde gestudeerd heeft. Maar van al deze ‘fietsenmakers’ is hij de enige die de geuzennaam met recht draagt. Als ontwerper van weergaloze snelle tweewielers en als eigenaar van een eigen wielerploeg in de Pro Tourkaravaan, behoort Vroomen tot de absolute wereldtop van echte fietsenmakers. Afgelopen dinsdag, 3 november, riep ingenieursvereniging KIVI NIRIA hem uit tot ‘Ingenieur van het jaar 2009’.
Gérard Vroomen (links) en zijn compagnon Phil White.

Waarom ben je destijds Werktuigbouwkunde gaan doen?
“Uitstel van executie. Ik wist niet wat ik wilde doen. Ik was goed in natuurwetenschappen en wiskunde. Werktuigbouwkunde is een mooie algemene studie waarmee je alle mogelijkheden openhoudt als je de keuze uit wilt stellen. Ik denk dat de manier van denken, de logisch aanpak, die ik bij Werktuigbouwkunde heb geleerd, nuttig is geweest voor mijn verdere loopbaan.”

Waarom de keuze om een snelle fiets te ontwerpen?
Lachend: “Er valt tegenwoordig meer geld mee te verdienen dan met het bouwen van auto’s. Dus misschien dat het toch een goede greep was. Nee, ik was altijd al geïnteresseerd in de fiets. Het is misschien wel het laatste technische voorwerp dat een mens nog kan begrijpen. Vergis je niet: in zijn eenvoud is een fiets toch complex en een wonderlijk technisch product. Met weinig hulpmiddelen ben je in staat om je snelheid enorm op te voeren.”

Een fiets van Cervélo heb je anders niet voor een paar tientjes.
“Nee. Een complete fiets kost tussen de twee- en zevenduizend euro.”

En daar vind je genoeg klanten voor?
“Het zijn klanten die misschien niet zo’n fiets nodig hebben, maar wel ontzettend van fietsen houden. Het is voor hen een hobby waar ze veel plezier aan beleven. Niemand heeft een Porsche nodig om mee rond te rijden, maar het is wel leuker om mee te toeren dan een Lada.”

Cervélo heeft dit wielerseizoen veel gewonnen. Worden de ambities bijgesteld?
“Voor mij niet. Het enige dat me interesseert, is zo goed mogelijk ondersteuning bieden aan onze rijders zodat ze optimaal kunnen presteren. Of ze uiteindelijk eerste of tiende worden, is voor mij echt niet van belang. We hebben zo’n beetje alles al gewonnen wat er in het wielrennen te winnen valt. De gele, groene, witte en bolletjestrui. Etappes, klassiekers en wereldkampioenschappen. Het enige waar we progressie kunnen boeken, is productverbetering.”

Wie wint, krijgt aandacht. De fiets van wereldkampioen tijdrijden Fabian Cancelara stond direct na het WK in Mendrisio te pronken in het tv-programma ‘Holland Sport’. Had daar jouw fiets niet moeten schitteren?
“Ik zat tijdens de Ronde van Frankrijk in het tv-programma ‘Avondetappe’ van Mart Smeets. Zo hebben we allemaal wat. Maar onze klanten zijn in het algemeen goed opgeleide mensen en die begrijpen ook dat Cancelara de wedstrijd wint omdat hij Cancelara is. Zelfs op een driewieler had hij nog een goede kans gemaakt. Voor onze klanten is het belangrijker dat wij dingen doen die onze fietsen beter maken en daardoor het fietsgenot vergroten, dan dat wij een hoop geld betalen voor een renner die veel wedstrijden wint. Daar worden onze fietsen namelijk niet beter van.”

De UCI (de internationale wielerunie) heeft bepaalde voorschriften waaraan fietsen moeten voldoen. Zouden jullie ook met een heel ander concept kunnen komen voor een ‘vrije’ markt?
“De meeste klanten willen zich aan die regels houden. Voor ons hoeft dat niet zo nodig. Toch zijn de regels niet zo restrictief. Ze zijn eerder onduidelijk en worden soms vreemd geïnterpreteerd. Dat is een beetje het probleem waar de fietswereld mee zit. Als je het reglement leest, zie je dat de fiets waarmee Cancelara wint, illegaal is. Er zit een soort neus onder het stuur die alleen aerodynamisch nut heeft en dat is niet toegestaan. Voor dit jaar heeft de UCI besloten dat het in orde is, maar volgend jaar waarschijnlijk niet, tenzij de mening weer verandert.”

Zit je eigenlijk niet het liefste in een garage te sleutelen?
“Nee, ik doe het allemaal met plezier. Conceptueel ontwerpen vind ik leuk, net zoals kijken wat de markt wil. Ik vind het een beetje zinloos om dingen te ontwerpen die je zelf leuk vindt als er geen relevantie is voor je klanten. Sommige klanten zijn ook nog eens de beste wielrenners ter wereld. Dat maakt het extra interessant.”

Hoe is de samenwerking met Phil White?
“We ontwerpen evenveel. Phil is meer verantwoordelijk voor Noord-Amerika en geeft leiding aan de ingenieurs die het detailwerk doen. Ik houd me meer bezig met de wielerploeg omdat die in Europa zit.”

Dat blijft zo?
Lachend: “Ja, tenzij de Ronde van Californië belangrijker wordt dan de Ronde van Frankrijk. Dan moeten we misschien gaan van plek wisselen.”

Helpt de feedback van wielrenners bij de innovatie van jullie fietsen?
“Het versnelt de zaken. Tijdens de Ronde van Frankrijk hadden we twijfels over een bepaald detail van een fiets. Dan vragen we liever de mening van een wielrenner zoals Thor Hushovd dan dat we dagenlang theoretisch doorpraten. Met een prototype kun je zelf een maand rondrijden, of je kunt Thor er een uurtje op laten trappen en hem laten vertellen wat er allemaal mis is.”

Hoogte- en dieptepunt als eigenaar van Cervélo?
“Uit het niets op een heel nieuw ontwerp uitkomen. Dat is mijn beste ervaring. Zowel in 2005 als in 2009 hebben we, zonder dat hiervan buiten Cervélo ook maar iets bekend was, een nieuw model ontwikkeld en ter verrassing op de fietsbeurzen gepresenteerd. Het is prachtig om dan al je concurrenten op je stand te zien rondstruinen op zoek naar informatie. De vervelendste ervaring is wanneer een klant een ernstig ongeluk krijgt op zijn fiets. Zeker in de Verenigde Staten is fietsen in sommige regio’s niet ongevaarlijk en worden regelmatig mensen aangereden door auto’s.”

Heb je nog een persoonlijk leven als je zo’n druk bedrijf leidt?
“Het kan altijd beter. Je moet een beetje je prioriteiten in de gaten houden. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die op hun doodsbed zeggen dat ze niet genoeg tijd op kantoor hebben doorgebracht. Je moet je dat ook tijdens je leven een beetje realiseren.”/.

 

Gérard Vroomen (38) is geboren in Nijmegen en opgegroeid in Venray. Nu woont hij in Zwitserland en is getrouwd. Studeerde aan de TU/e Werktuigbouwkunde van 1989 tot 1995. Ontwierp als afstudeerproject een aerodynamische fiets aan de McGill University in Montreal, Canada. Bouwde met medestudent Phil White een prototype.

Na zijn studie leurde hij tevergeefs met het prototype langs diverse fietsfabrikanten. Besloot toen om zijn fiets samen met White in productie te nemen. Merknaam: Cervélo - een combinatie van het Italiaanse ‘cervello’ (brein) en het Franse ‘vélo’ (fiets). De eerste jaren is het sappelen. Vroomen woont Canada in de kelder van zijn eerste dealer en blijft fietsen ontwerpen.

Met nieuwe modellen worden titels op het WK en de Olympische Spelen binnengehaald. De onderneming groeit en sponsort in 2002 met gratis fietsen de CSC-ploeg van voormalig Tourwinnaar Bjarne Riis. Diens kopman Ivan Basso wint in 2006 de Ronde van Italië, maar raakt betrokken bij een dopingschandaal. Om zaken in eigen hand te kunnen houden, richten Vroomen en White hun eigen wielerploeg op: Test Team Cervélo. Dit seizoen boekte de ploeg acht etappezeges in de Giro, Tour en Vuelta. De Nederlandse sprinter Theo Bos is onlangs toegetreden. Andere grote namen zijn Thor Hushovd (winnaar groene trui 2009) en Carlos Sastre (Tourwinnaar 2008).

Buiten het wielerteam telt de onderneming tachtig medewerkers. Cervélo verkoopt fietsen in ongeveer vijfentwintig landen. Techniek staat bij het merk voorop. Ter illustratie: het verwisselen van een achter- en voorwiel gaat zo razendsnel, dat op de website van Cervélo daarom een filmpje met vertraagde beelden is geplaatst. Zie ook www.cervelo.com.

Interview/Frits van Otterdijk
Foto’s/Cervélo