Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Ontmoetingsruimte voor internationale studenten TU/e
5 november 2009 - Het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) wil een ontmoetingsruimte opzetten voor internationale studenten én medewerkers. Dit initiatief staat volgens STU los van de recente ontwikkelingen rond de borrels van studieverenigingen Van der Waals en Japie, die hebben besloten mensen van buiten hun faculteit te weren.

Inge Adriaans, beleidsmedewerker Internationalisering bij STU, benadrukt dat de behoefte aan een ontmoetingsruimte voor internationale studenten en medewerkers al enige tijd bij STU bekend is. “We zijn daarom met Dienst Personeel en Organisatie en Dienst Huisvesting in overleg om een ontmoetingsplek op de campus te creëren. We verwachten dat daar nog dit kalenderjaar een besluit over genomen wordt.” Over de locatie en inrichting kan Adriaans nog niets zeggen. “De ruimte krijgt een multifunctioneel karakter, maar de uiteindelijke inrichting gaan we met de gebruikers verkennen.”

De afgelopen tijd liep het storm op de borrels bij Japie en Van der Waals, de studieverenigingen van Scheikundige Technologie en Technische Natuurkunde. De borrelruimtes waren zo vol met bezoekers van buiten de faculteit dat een deel van de ‘eigen’ studenten wegbleef. Volgens Jesper van Berkel, voorzitter van de Federatie van Studieverenigin-gen Eindhoven (FSE), wordt de drukte bij de borrels voor een groot deel veroorzaakt door groepen internationale studenten: “Blijkbaar voelen internationale studenten zich, zeker als ze met weinig zijn, niet altijd thuis aan de eigen faculteit. Ze gaan dan met z’n allen naar één borrel.”

Hij reageert dan ook positief op het plan van STU: “We hopen wel dat de internationale studenten betrokken blijven bij de studieverenigingen van hun eigen faculteit, dat gaat nu ook uitstekend bij CHEOPS en GEWIS (studieverenigingen van respectievelijk Bouwkunde en Wiskunde & Informatica, red.). Maar het is goed dat ze daarnaast de gelegenheid hebben om met andere internationale studenten bijeen te komen. “

Binding
STU-medewerkster Adriaans denkt overigens niet dat internationale studenten zich niet thuis voelen aan hun faculteit. “Ze hebben naast contacten aan hun eigen faculteit ook veel contact met elkaar over de verschillende faculteiten heen. Ze hebben binding door bijvoorbeeld hun land van afkomst.”

In recent FSE-overleg kwam naar voren dat andere studieverenigingen tot nu toe nog geen problematische drukte hebben meegemaakt. Mocht dat alsnog gebeuren, dan zullen ook zij besluiten om alleen eigen studenten en medewerkers binnen te laten, zo laat FSE weten.

Ook het Eindhovens Studenten Corps is van plan in te spelen op de ontwikkelingen: de vereniging wil donderdagmiddagborrels gaan houden in de kelder-bar van haar sociëteit in de Bunker, waar expliciet ook internationale studenten welkom zijn. “Iedereen met een collegekaart mag komen; het zou vreemd zijn als in Eindhoven Studentenstad de internationale studenten nergens terechtkunnen”, laat vicepresident Willem Bongers weten. “En we willen ook wel kijken of we met het STU kunnen samenwerken op dit vlak.” (SK,TJ)/.

Lees meer over de borrels op De donderdagmiddagborrel: té gezellig?