Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-onderzoeker maakt stolling glas helder
5 november 2009 - In vaktijdschrift Nature verschijnt vandaag, donderdag 5 november, een artikel van dr. Hans Wyss en zijn collega’s over het verband tussen het gedrag van kleine zachte bolletjes in een vloeistof en het stollen van glas; een proces dat na eeuwen nog altijd slecht wordt begrepen. Wyss is sinds dit jaar werkzaam aan de faculteit Werktuigbouwkunde en het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS) van de TU/e. Hij voerde het onderzoek uit toen hij nog aan de Amerikaanse Harvard-universiteit samenwerkte met prof.dr. David Weitz, die onlangs aan de TU/e een ‘Lezing aan de Dommel’ gaf.

Glasblazers weten al eeuwen dat verschillende soorten glas met heel verschillende snelheden stollen, maar wetenschappers tasten nog altijd in het duister over de oorzaak hiervan. Wyss heeft nu aangetoond dat je het stollingsproces van glas goed kunt nabootsen met een vloeistof met hierin opgelost kleine plastic bolletjes (colloïden). Door de hoeveelheid van de bolletjes in de oplossing te veranderen en de zachtheid van de bolletjes te variëren, namen Wyss en collega’s dezelfde veranderingen in stollingseigenschappen waar die ook glasblazers zien bij verschillende soorten glas. De colloïden zijn echter veel makkelijker te bestuderen dan de glasmoleculen en bieden volgens Wyss daardoor veel inzicht in het stollen van glasachtige materialen. (TJ)/.