spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Prof.dr.ir. Erik Fledderus, hoogleraar Wireless Communication Networks
'Netwerken delen geeft te veel administratieve rompslomp'
Telecomaanbieders zouden hun netwerken moeten delen wanneer één van hen te maken heeft met een storing. Dit kan voorkomen dat klanten van die storing de dupe worden, denken verschillende Kamerleden. Tijdens een netwerkstoring bij telecomaanbieder Vodafone, vorige week woensdag, konden particulieren en bedrijven lange tijd geen gebruik maken van hun mobiele telefoon. Is het delen van netwerken inderdaad de oplossing?

“Om netwerken te delen tijdens een storing, zou contact moeten worden gemaakt tussen de klantenregisters van diverse telecomaanbieders. Dat is een heel gevoelig onderwerp, vooral vanwege het commerciële belang van dat register”, zegt prof.dr.ir Erik Fledderus, hoogleraar Wireless Communication Networks. “Als een storing in het netwerk dit contact verhindert, biedt deze benadering bovendien geen oplossing voor de beller.

Het doorspelen van abonneegegevens is echter een administratief proces dat niet snel gebeurt. Die administratieve rompslomp kan een bottleneck zijn. Het duurt nu ongeveer een week wanneer je overstapt naar een andere telecomaanbieder en je nummer wilt behouden. Zelfs als het slechts een dag zou duren om de abonneegegevens over te zetten, is het de vraag of het alle rompslomp waard is. Voor het gros van de abonnees lijkt mij het kopen van een prepaid kaart de beste oplossing. De oplopende kosten die daarmee gepaard gaan, zou je kunnen declareren bij de telecomaanbieder.

Er spelen nog andere kwesties mee. Zo is de capaciteit van mobiele netwerken afgestemd op de verwachte vraag van een hoeveelheid klanten. Op dat aantal, plus een zekere buffer, is het netwerk berekend. Als in het centrum van Utrecht die vraag plotseling verdubbelt, omdat bijvoorbeeld de klanten van Vodafone niet kunnen bellen binnen hun eigen netwerk, loop je na een tijdje ook tegen de grenzen aan van het tweede netwerk.

Het is opmerkelijk wat er allemaal spaak loopt als een netwerk uitvalt. Zelfs een trambedrijf stond stil, omdat de communicatie met de verkeersleiding uitviel. Dit toont het grote belang van mobiele communicatie als eerste levenslijn bij publieke diensten.

Aan verschillende bedrijven is gevraagd of het niet beter zou zijn om een reservesysteem in te bouwen voor het geval dat een communicatielijn uitvalt. De reactie was dat dit de hoge kosten niet waard zou zijn en dat je er van uit kunt gaan dat dit niet vaak gebeurt. Maar wat is het je klanten waard? Reken er maar op dat dit soort dingen wel blijven gebeuren. Dan is twee dagen zonder mobiele communicatie voor veel mensen, en zeker bedrijven, heel problematisch. De samenlevingondervindt daar veel schade van.”


Tekst/Enith Vlooswijk
Foto/Bart van Overbeeke