Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Door de ogen van Chinese studenten
10 december 2009 - In samenwerking met het Confucius Instituut in Den Haag hield de Chinese Student Association (CSA) op vrijdag 4 december de Night of the Confucius Institute. Een show met traditionele dans, zang, kung fu, schilderkunst en muziek, verzorgd door het Folk Music Orchestra van de Jiaotong Universiteit in Peking en dansers van de CSA in Eindhoven. Een bijzondere avond vanwege het programma, maar ook omdat de Chinese studentenvereniging alles op eigen initiatief tot stand bracht.
Foto: Bert Jansen

Yuzung Lin van de CSA: “In het kader van de Wereldtentoonstelling in Peking in 2010 wilden we Chinese studenten in China laten zien hoe wij hier in Eindhoven leven. Daarvoor hebben we ‘Eindhoven in the Eye of Chinese Students and Engineers’ (http://eie.acsse.nl) bedacht. Met dit project willen we het samensmelten van de Nederlandse en Chinese cultuur laten zien door de ogen van Chinezen die in Eindhoven studeren en werken. Deze avond past hier natuurlijk erg goed bij.”

Een bijzondere avond vraagt om dito gasten. Beeldend kunstenaar en architect John Körmeling, die het Nederlandse paviljoen voor Peking 2010 heeft ontworpen, kreeg een Chinese fluit cadeau. Eindhovens wethouder Mittendorf was aanwezig, net als Ping Luo, secretaris onderwijs van de Chinese ambassade, en Rob ter Steege, hoofd van de sector Kunst & Cultuur in Eindhoven. Ter Steege: “De energie die hier vanavond hangt, is erg bijzonder. Dat studenten hun betrokkenheid kunnen omzetten naar een project zoals dit, verdient respect.” (RS)