spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Effe zeuren
17 december 2009 - U-blad goes digital!.
Het Utrechts universiteitsblad ‘gaat’ digitaal, dat wil zeggen: het verschijnt vanaf 2010 alleen als webkrant, niet meer op papier.

De uitroep hierboven doet me denken aan twee heel andere bladen: Playboy en Penthouse. Lang geleden kocht ik er wel eens een. Het aanbod ‘Inpakken meneer?’ wees ik altijd achteloos van de hand: wie een Playboy (of Penthouse) koopt, moet er ook mee over straat willen. Mensen (mannen) die wel eens een Playboy (of Penthouse) kochten, beweerden vaak dat ze dat deden vanwege de prachtige verhalen die er instonden, geschreven door beroemde auteurs als Kurt Vonnegut, Ian Fleming of Margaret Atwood en voor de ‘interessante’ interviews: met Jimmy Carter, Cassius Clay, Fidel Castro of Martin Luther King. Allemaal onzin natuurlijk, de playmates, daar ging het om.

Zelf gooide ik bij thuiskomst alles van mijn Playboy (of Penthouse) weg, behalve de centerfold. Daarvan had ik dan voorzichtig de nietjes losgemaakt, zorgvuldig, om het fluwelen vel van de ‘mate’ (maid) niet verder te beschadigen. De centerfolddames werden door de wederzijdse concurrentie steeds bloter. Ik ben met het kopen van de bladen gestopt na de mededelingen: ‘Playboy goes pubic’ -hoef ik niet uit te leggen- en kort daarna ‘Penthouse goes pink’ - wil ik niet uitleggen; het had niets te maken met de politieke kleur van het blad.

Hoe moet het nu verder met ons eigen blad, gaat Cursor ook digitaal, en zou dat goedkoper zijn? Wat kost zo’n blad eigenlijk? Ik reken het uit. Volgens Hermans’ Onder Professoren kostte de Groningse universiteitskrant (UK) in 1973 een half miljoen gulden per jaar. De inflatie is een exponentieel proces en over de laatste zeventig jaar bedroeg die een factor twintig. Sinds het verschijnen van de ‘Professoren’ bedraagt de inflatie dus een factor 4,5. De UK kost -volgens deze rekenwijze- ongeveer een miljoen euro, twee keer het papieren U-blad, dat digitaal maar een ton zou gaan kosten; dat laatste geloof ik niet.

Of Cursor digitaal zal gaan, hangt af van het antwoord op de vraag: ‘Is digitaal innovatiever dan papier?’. Als het antwoord op deze vraag ‘ja’ is, dan leidt het Leidmotief van de TU/e tot digitalisering.

We zullen nooit lezen dat Cursor ‘pubic’ of ‘pink’ gaat. Maar ik voorspel dat U-blad de trend heeft gezet. Met of zonder mijn instemming: Cursor goes digital!

Fred Steutel