Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ESC eindelijk eigenaar pand Ten Hagestraat
Vereniging verhuist 2011 naar binnenstad
14 januari 2009 - Na jaren onderhandelen met de gemeente Eindhoven lijkt eindelijk de grote wens van het Eindhovens Studenten Corps in vervulling te gaan. Het ESC heeft het monumentale pand aan de Ten Hagestraat 13 gekocht voor 516.000 euro kosten koper, volgens gegevens van het Kadaster. De bijdrage van de TU/e is zes ton. De investering die nodig is om het pand geschikt te maken als studentensociëteit komt voor rekening van het ESC.
Het pand aan de Ten Hagestraat 13.
Archieffoto: Bart van Overbeeke

De TU/e heeft de aankoopprijs van het pand gefinancierd. De gemeente Eindhoven heeft eenmalig een bedrag van 25.000 euro geschonken omdat ze beseft dat er extra architectkosten zijn om het monumentale karakter van het pand te behouden. De renovatie, uitbreiding, het beheer en de exploitatie moet het ESC betalen. Het toekomstig onderhoud zal door een speciaal opgerichte onroerend goed bv bekostigd worden. In deze Ten Hage bv participeren de TU/e en het ESC.

Al drie jaar lang was het een grote wens van het ESC te verhuizen vanuit de Bunker naar de binnenstad. De Ten Hagestraat 13, buurpand van jongerencentrum Dynamo, zou een perfecte sociëteit zijn, mits er gerenoveerd en uitgebreid kan worden. De monumentenstatus vertraagde de plannen, maar op 12 november heeft de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van de gemeente haar medewerking voor verdere realisatie van het project toegezegd. De bouwvergunning is inmiddels in aanvraag.

De stroomversnelling waarin de aankoop van het pand daarna kwam, werd veroorzaakt door het afschaffen van de vrijstelling van overdrachtsbelasting met ingang van 2010. Dit financiële voordeel kon alleen nog in 2009 gehaald worden en op 30 december is de koop gesloten.

Het ESC wil een nieuwe kelder aan de achterzijde van het perceel met daarboven een uitbreiding van de sociëteitszaal op de begane grond. De Eindhovense architect en TU/e-alumnus Bert Dirrix maakte het ontwerp. De vier ruime kamers op de eerste verdieping zijn groot genoeg voor bestuurs- en commissieruimtes. Het studentencorps verwacht in de loop van 2011 te kunnen verhuizen.

Wat het CvB betreft vinden ook Demos en SSRE een onderkomen in de binnenstad. Voor verhuisplannen kan een begroting worden ingediend bij het CvB. (NS)/.

De plannen voor de renovatie van het monumentale pand van architect Bert Dirrix.