Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Basisbeurs vogelvrij verklaard
28 januari 2010 - De basisbeurs is niet langer heilig voor de VSNU en de HBO-Raad, de koepelorganisaties voor de universiteiten en de hogescholen.

VSNU-voorzitter Sijbolt Noorda deed vorige week in het Financieele Dagblad twee opmerkelijke voorstellen. Vervang de basisbeurs door een sociaal leenstelsel en investeer de winst -volgens Noorda een bedrag tussen driekwart en een miljard euro- in het onderwijs. Maak daarnaast een speciaal traject voor vwo’ers in het hbo, want “niet iedere vwo’er moet naar de universiteit willen.” In het dagblad Spits van 27 januari werd zijn pleidooi ondersteund door Doekla Terpstra, voorzitter van de HBO-Raad. Terpstra: “Een verandering van de huidige studiefinanciering levert majeur geld op.” Ook Terpstra pleit voor een sociaal leenstelsel en hij is net als Noorda van mening dat veel vwo’ers een foute keuze maken als ze naar de universiteit gaan.

Peter van Dam, bestuurswoordvoerder aan de TU/e, reageert er als volgt op: “Het is duidelijk dat ons land veel forser moet investeren in wetenschappelijk onderwijs en onderzoek, willen we niet achterop raken. Dat van studenten een hogere eigen bijdrage verwacht gaat worden, lijkt bijna onvermijdelijk. En het kan heel positieve kanten hebben. Het oefent druk uit op studenten om een zorgvuldige studiekeuze te maken en zich voor de volle honderd procent voor hun studie in te zetten. Het is wel belangrijk dat hogere eigen bijdragen voor jongeren geen belemmering vormen om een wetenschappelijke opleiding te volgen.” (HOP/HK)/.