Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Waterige Bètadag in Eindhoven
4 februari 2010 - Ruim honderdtachtig vwo-leerlingen uit Limburg en Noord-Brabant bezochten vrijdag 29 januari de Bètadag in Eindhoven. Studieverenigingen van zeven faculteiten waren betrokken bij de organisatie. Met korte colleges, demonstraties, proefjes en experimenten binnen het thema ‘water’ probeerden ze de toekomstige studenten te laten zien wat een bètastudie biedt. De scholieren mochten ’s middags in het Hoofdgebouw stoeien en knoeien met proefopstellingen die betrekking hadden op water.
Foto: Bart van Overbeeke

Aan het einde van de dag volgde een rondleiding door de zalen en laboratoria van het gebouw W-hoog. Voor een spetterende afsluiting trok het gezelschap naar het grasveld bij hogeschool Fontys. Daar mochten ze, tot ieders vermaak, waterraketten de lucht in schieten.

Met een korte, sissende afzet spuiten de zelfgemaakte projectielen, plastic flessen gevuld met water, het luchtruim in. Een aantal reutelt wat verdwaald rond en stort dan zielloos ter aarde. De kortste vlucht haalt ongeveer vijf meter, een andere poging strandt in tegengestelde richting tussen het wegspringende publiek. Een groepje scholieren van het Titus Brandsmalyceum uit Oss haalt de eerste plaats met een waterraket die maar liefst 93 meter verder neerklapt. Tot grote hilariteit -en opluchting van de organisatie- mist de zelfgefabriceerde waterbom op een haar na een geparkeerde auto.

Pas na de zomer wordt zichtbaar of de voorlichtingsdag effect heeft gehad. Want dan maken de vwo-leerlingen hun definitieve profielkeuze voor het vierde schooljaar en wordt duidelijk hoe aantrekkelijk ze een bètastudie werkelijk vinden. (FvO)