Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TUimelaar wil banden met TU/e aanhalen
4 februari 2010 - Kinderdagverblijf de TUimelaar wil de banden met de TU/e gaan aanhalen. “Die relatie is verwaterd, terwijl we zoveel meerwaarde voor elkaar hebben”, vindt Toon Christiaens, sinds een jaar directeur van de TUimelaar. Het kinderdagverblijf wil daarom onder meer vaker ‘gelegenheidsopvang’ bieden voor kinderen van bezoekers aan bepaalde evenementen op de campus.

Christiaens zoekt graag naar nieuwe mogelijkheden om het kinderdagverblijf voor het voetlicht te brengen. Zo bood de TUimelaar al twee keer opvang aan kinderen van bezoekers van de internationale partnerdag van de TU/e en kunnen ook alumni die de aankomende SuperTU/esday van Wiskunde & Informatica bezoeken, hun kroost er (na aanmelding) onderbrengen. Hetzelfde gold voor de afgelopen Jong Alumnidag en, als het aan Christiaens ligt, geldt het straks ook voor de jaarlijkse Publieksdag van de TU/e. Vooralsnog is de gelegenheidsopvang gratis, “maar als de vraag op dat soort dagen heel groot wordt, moeten we op den duur wel wat kosten gaan doorberekenen”.

De TUimelaar doet op het moment verder ‘eigenlijk niks’ aan pr, constateert de directeur, terwijl het potentiële klantenbestand wellicht een stuk groter is dan nu wordt verondersteld. Zo’n vijftig procent van de kindjes die nu een plek hebben bij de TUimelaar, heeft een papa of mama die aan de universiteit werkt. Een klein deel komt van andere instanties op de campus en ongeveer een derde komt van buiten het universiteitsterrein. “Door meer pr te voeren, kunnen we misschien meer mensen bedienen. Dan zou uitbreiding een optie kunnen zijn.”

Hoe, waar en op welke termijn is volgens Christiaens nog maar de vraag. “Ons huidige onderkomen is bijzonder en ruim, maar, kijkend naar bijvoorbeeld de energiehuishouding, niet optimaal voor kinderopvang. Dit pand moet eigenlijk plat. Hierover praat ik binnenkort met Herman Rikhof (leider van het project TU/e Science Park over de ontwikkelingen op de campus tot 2020, red.).”

Strategisch plan
De toekomstige huisvesting van het kinderdagverblijf -op of buiten de campus, Christiaens houdt alle opties open- is één van de onderwerpen die aan bod komen in een strategisch beleidsplan voor de TUimelaar waarin de directeur de komende tijd zijn tanden wil gaan zetten. “Zo’n plan is er nog nooit geweest, terwijl er op de markt, op gemeentelijk en op landelijk niveau, een hoop ontwikkelingen zijn waarover we goed moeten nadenken en die mede richting gaan geven aan de toekomst van de TUimelaar.” (MvdV)/.