Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Herbert Zondag hoogleraar Heat Storage Technology
4 februari 2010 - Dr. Herbert Zondag is door de TU/e benoemd tot deeltijdhoogleraar Heat Storage Technology. Zondag is onderzoeker bij de unit Efficiency & Infrastructure (E&I) van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN).

De leerstoel is onderdeel van de faculteit Werktuigbouwkunde binnen de groep Energy Technology, die wordt geleid door prof.dr.ir. Anton van Steenhoven. Zondag volgt prof.dr.ir. Ronald van Zolingen op, die tot aan zijn emeritaat het onderzoek aan photovoltaïsche thermische collectoren binnen de TU/e heeft vormgegeven. De TU/e gaat nu de focus van de leerstoel verleggen naar warmteopslag. Hierdoor ontstaat een goede combinatie met het onderzoek aan warmteopslag dat wordt verricht binnen de unit E&I van ECN. Het doel van de leerstoel is om kennis en modellen te ontwikkelen voor warmteopslagtechnologie voor de gebouwde omgeving.

De TU/e en ECN verwachten veel van de nauwe samenwerking, zeker nu Zondag daarin een spilfunctie krijgt. De nieuwe deeltijdhoogleraar, zelf aan de TU/e gepromoveerd in 1997, komt één dag per week in dienst. Hij zal binnen de faculteit verantwoordelijk zijn voor onderzoek aan warmteopslag door de begeleiding van promovendi en afstudeerders. Als zodanig zal hij ook direct betrokken zijn bij het werk van de twee promovendi die vanuit het programma ADEM (Advanced Dutch Energy Materials) bij ECN en de TU/e onderzoek op het gebied van warmteopslag gaan doen. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor onderwijs aan de TU/e, met name voor het nieuw te starten vak energieopslag.

“Ik kijk ernaar uit om aan de TU/e het onderzoek en onderwijs op het gebied van warmteopslag te versterken”, aldus Zondag. “Het zal een leuke en leerzame periode worden.” (FvO)/.