spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Prof.dr.ir.Maarten Steinbuch, hoogleraar Regeltechniek
Grote kansen voor kleine autofabrikanten
Van voorzichtig optimisme tot scepsis en hoon: de reacties op de overname van Saab door de Nederlandse autofabrikant Spyker liepen de afgelopen week zeer uiteen. De Zweedse voorwaarde voor de miljoenenlening waarmee Spyker het tij voor Saab wil laten keren, is dat geïnvesteerd wordt in milieuvriendelijke auto’s. Welke ‘groene’ veranderingen maken de grootste kans in de auto-industrie? En kan zo'n kleine onderneming Saab uit de afgrond omhoog trekken?

“Ik denk dat Saab wel degelijk een kans maakt”, zegt prof.dr.ir Maarten Steinbuch, kartrekker van de TU/e-masteropleiding Automotive en hoogleraar Regeltechniek aan de faculteit Werktuig- bouwkunde. “De wereld van de automotive industrie maakt behoorlijk heftige tijden door. Enerzijds komt dat door de economische crisis, maar er is ook een verschuiving in paradigma. De overgang naar steeds meer hybride aandrijvingen vereist nieuwe technologieën. Fabrikanten worstelen daarmee. Ze krijgen te maken met heel andere spelers dan voorheen: leveranciers van batterijen en elektromotoren, bijvoorbeeld. Plotseling ontstaan heel andere markten.

De toekomstige auto’s zullen heel veel technologische vernieuwingen bevatten. Juist omdat Saab klein is, is het beter in staat om met die nieuwe ontwikkelingen mee te doen. Dat komt doordat een klein bedrijf de kwaliteitsborging sneller rond krijgt. Betrouwbaarheid is voor autofabrikanten namelijk ontzaglijk belangrijk. Dat zie je momenteel bij Toyota, dat zijn auto’s moet terughalen vanwege een slecht functionerend gaspedaal. Dat kost het bedrijf dagelijks miljoenen. In een groot bedrijf is het vaak moeilijker om kwaliteitsprocessen te beheersen en aan te passen. Het is heel lastig nu nog te achterhalen waar het precies fout is gegaan met die pedalen. Kleine bedrijven zijn wat dat betreft veel doorzichtiger. Technologische vernieuwingen bieden kleine bedrijven dus veel kansen. Deze crisis kan de automotive industrie in die zin behoorlijk vernieuwen.

Hybride aandrijvingen maken auto’s al veel milieuvriendelijker. Daarnaast is gewicht belangrijk. Auto’s zijn juist zo zwaar geworden vanwege de veiligheidseisen. Door actievere veiligheidssystemen, waardoor auto’s bijvoorbeeld automatisch afstand houden, kan dat gewicht omlaag. Dat maakt de auto veel duurzamer qua productie en energieverbruik. Ook de verbrandingsmotor kan nog zuiniger worden gemaakt. Van deze innovaties wordt de ontwikkeling van de hybride auto waarschijnlijk het belangrijkst. Er is een beperkt aantal aanpassingen nodig om de auto tot 25 procent zuiniger te maken met een hybride aandrijflijn. Een lichtere auto vereist meer veranderingen vanwege de veiligheidsaspecten. De ontwikkeling van volledig elektrische aandrijvingen is ook een sterke ontwikkeling. De komende jaren zitten we in een ‘learning curve’ om te bekijken hoe je betrouwbare technologie ontwikkelt en de benodigde infrastructuur (elektriciteitsnet). Milieuvriendelijk vervoer wordt wereldwijd aangepakt. De komende jaren kunnen we heel veel ontwikkelingen op dit gebied verwachten. Wij in Nederland gaan daar zeker ons steentje aan bijdragen.”/.


Prof.dr.ir.Maarten Steinbuch. Archieffoto: Bart van Overbeeke

Tekst/Enith Vlooswijk
Foto/Bart van Overbeeke