Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Plasterk erkent onzorgvuldige antwoorden over Vernieuwingsimpuls
Ministerie OCW en 3TU praten ruzie uit
11 februari 2010 - Het ministerie van OCW heeft afgelopen week op hoog ambtelijk niveau contact gezocht met 3TU om de oplaaiende twist over onderzoeksgelden bij te leggen. Den Haag heeft in een gesprek toegegeven dat de uitlatingen van minister Plasterk over de vernieuwingsimpuls onbedoeld konden leiden tot ‘verkeerde interpretaties’. Dat hebben woordvoerders van OCW en 3TU bevestigd.

De controverse ontstond vorige week toen Plasterk in de Tweede Kamer antwoord gaf op vragen van het CDA en de SP over de Vernieuwingsimpuls. De minister zei dat het overhevelen van honderd miljoen euro onderzoeksgeld naar fondsbeheerder NWO geen nadelige effecten heeft voor de drie TU’s. Hij opperde dat de TU’s zich mogelijk richten op andere subsidieregelingen en misschien kwalitatief minder goede aanvragen hebben ingediend.

Vooral die laatste suggestie schoot TU/e-rector Hans van Duijn in het verkeerde keelgat. In een reactie noemde hij de uitspraak van Plasterk ‘ronduit schandelijk’. “Volgens het CWTS in Leiden is de gemiddelde science citation impactscore van de Nederlandse universiteiten 1.33 in de periode 2003-2006. De drie TU’s scoren alle drie boven dit gemiddelde. De TU/e is met 1.50 na de Erasmus Universiteit de best scorende Nederlandse universiteit. De TU Delft scoort 1.40 en de Universiteit Twente 1.35”, aldus Van Duijn.

Bovendien richten de drie TU’s zich volgens hem helemaal niet meer op andere subsidieregelingen. “We zetten juist alles op alles om onze wetenschappelijke medewerkers te stimuleren en te ondersteunen bij het indienen van aanvragen in het kader van de Vernieuwingsimpuls. Qua aantallen aanvragen doen de drie TU’s niet onder voor de andere universiteiten.”

Sussen
Den Haag reageerde geschrokken op de stevige reactie van de rector en stuurde afgelopen week een topambtenaar naar 3TU om de zaak te sussen. “De kwestie is uitgepraat”, is het enige dat een woordvoerder van OCW wil loslaten.

Volgens TU/e-woordvoerder Peter van Dam heeft 3TU kennisgenomen van de toelichting door OCW. “Maar dat wil nog niet zeggen dat we tevreden zijn. Dat is pas het geval als de problemen rondom de Vernieuwingsimpuls zijn opgelost.” 3TU loopt nu jaarlijks miljoenen euro’s mis door de overheveling van het onderzoeksgeld. (FvO)/.