spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


Wie heeft er geen gloeiende hekel aan: het geklungel met onwillige fietsbanden en wegfloepende bandenlichters.
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Wie heeft er geen gloeiende hekel aan: het geklungel met onwillige fietsbanden en wegfloepende bandenlichters. Gelukkig wordt het plakken van de binnenband binnenkort misschien een fluitje van een cent. Met de inschuifbare velg van studenten Stephan Bras, Robbert Slooten en Nick Smaling (van links naar rechts op de foto) kunnen de bandenlichters de vuilnisbak in.

De drie Eindhovense studenten Technische Bedrijfskunde bedachten een velg die gemakkelijk groter en kleiner is te maken, zodat de fietsband er in een wip op of af ligt. De uitvinding past in het rijtje van de inklapbare droogmolen, de ananasschiller en de elektrische schuurmachine: zaken die het leven makkelijker maken. Eigenlijk ligt de uitvinding zó voor de hand, dat je je afvraagt waarom niemand er eerder aan dacht.

“We moesten twee ideeën inleveren voor nieuwe producten tijdens het vak Management of Product Development”, vertelt Robbert Slooten. “Aanvankelijk vroeg ik me af hoe we in hemelsnaam aan goede ideeën moesten komen. Allerlei mind set-oefeningen leverden niets op. Tot ik op een dag een lekke band kreeg en ik gefrustreerd raakte door de bandenlichters. De uitvinding is echt ontstaan vanuit een eigen probleem.”

Het werkingsprincipe van de vervormbare velg is geïnspireerd op de springvorm waarin taarten worden gebakken. De rand van de taartvorm wordt losgemaakt door een klepje opzij te duwen. In het geval van de velg duw je een klepje naar binnen toe. De diameter van de velg wordt zo kleiner, waardoor de band er vanzelf af rolt.

“Ik kook zelf erg graag, dus dat idee zat al heel snel in mijn hoofd”, legt Slooten uit. “We waren niet in staat de velg op korte termijn echt te maken. We hebben daarom een taartvorm genomen en er een asje in gebouwd. In de rand hebben we gaten geboord voor de spaken. Dat werkte prima.”

Of een echte ‘springvormvelg’ de toets van de hobbels en de gaten in het asfalt ook werkelijk doorstaat, moet nog worden berekend door een mechanicus. Als technisch bedrijfskundigen hebben de studenten meer kaas gegeten van marketing en financiële planning. “Volgens het CBS en Bovag worden er in Nederland jaarlijks ongeveer 1,4 miljoen fietsen verkocht”, zegt Slooten. “We schatten dat er jaarlijks zo’n 126.000 fietsen met de verstelbare velg verkocht kunnen worden. De inkoopprijs van de velg zou uitkomen op ongeveer tien euro. We hopen dat het InnovationLab ons wil helpen bij de doorontwikkeling van het product.”

Tekst: Enith Vlooswijk
Fotomontage: Rien Meulman


Heeft u tips voor deze serie; mail ze dan naar cursor@tue.nl .