Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
In memoriam

Onlangs is overleden professor ir. C. (Carel) de Beer. Professor De Beer was van 1957 tot en met 1987 onder meer werkzaam als hoogleraar Productietechnologie aan onze universiteit, toen nog de Technische Hogeschool Eindhoven.

Professor De Beer vormde in het midden van de jaren zestig van de vorige eeuw samen met prof.dr. M. Daniëls en prof.ir. W. Monhemius een driemanschap dat het initiatief nam om te komen tot de oprichting van een studierichting Technische Bedrijfskunde. Het verzoek daartoe aan het ministerie werd gehonoreerd. Er werd toestemming gegeven voor het starten van een experimentele opleiding in 1966, die voortbouwde op de propedeuse Werktuigbouwkunde, met een eigen kandidaats- en ingenieursprogramma. De opleiding was vanaf de start zeer succesvol: het aantal studenten steeg snel en onder leiding van de drie initiatiefnemers werd door een kleine groep enthousiaste medewerkers hard gewerkt aan het ontwikkelen van een eigen opleidingsprogramma, inclusief een eigen propedeuse. De eerste groep afgestudeerde bedrijfskundig ingenieurs werd afgeleverd in 1970 en na een grondige evaluatie van het studieprogramma werd de opleiding in 1972 erkend als een zelfstandige opleiding.

Professor De Beer heeft een zeer belangrijke rol gespeeld in het definiëren van het karakter van onze opleiding Technische Bedrijfskunde. Zijn inzichten met betrekking tot het belang van kennis over kenmerken van productietechnieken voor het kunnen begrijpen van bedrijfsprocessen, en het kunnen verbeteren of herontwerpen van bedrijfsprocessen, hebben ertoe geleid dat onze opleiding zich van andere opleidingen onderscheidt door de nadruk die gelegd wordt op de studie en het (her)ontwerp van operationele processen.

Wij zijn dankbaar voor de vele bijdragen die professor De Beer geleverd heeft aan de ontwikkeling van onze opleiding.

Bestuur faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences