Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuwe hoogleraar kernfusie
Dr. Tony Donné, hoofd van de afdeling Fusiefysica van het FOM-instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, is vanaf deze maand deeltijdhoogleraar Diagnostics of Fusion Plasmas aan de TU/e-faculteit Technische Natuurkunde. Zijn aanstelling is onderdeel van de opzet van een ambitieus onderzoeks- en onderwijsprogramma op het gebied van kernfusie.

"Dit versterkt de banden met het FOM-instituut. Inhoudelijk sluit ons werk heel goed op elkaar aan", licht prof.dr. Niek Lopes Cardozo, fulltime TU/e-hoogleraar op het gebied van kernfusie, toe. "En het is een erkenning van zijn wetenschappelijke kwaliteiten." Donné blijft werken bij het FOM. Naast die aanstelling heeft hij verschillende belangrijke rollen in de internationale kernfusiewereld. Hij was tot voor kort voorzitter van de internationale werkgroep voor de diagnostieken voor de internationale onderzoeksreactor ITER. Momenteel is Donné voorzitter van de Diagnostics Topical Group van de Europese organisatie voor fusie-ontwikkeling, de EDFA.

De TU/e is sinds vorig jaar hard bezig de inspanningen in het kennisgebied van de kernfusie uit te breiden. De universiteit wees een fusieonderzoeksprogramma begin deze maand aan tot High Potential Research Program, goed voor een miljoen euro steun. En twee weken geleden heeft de universiteit een voorstel gedaan aan het FOM om het bekende fusieonderzoeksinstituut FOM-Rijnhuizen van Nieuwegein te verplaatsen naar de TU/e-campus.

Op het gebied van fusieonderwijs gaat komend collegejaar een speciale kernfusietrack binnen de TU/e-masteropleiding Applied Physics van start, gevolgd door de start van een echte kernfusiemaster in september 2011. Ook is de Eindhovense kernfusiegroep de coördinator van FuseNet, het Europese onderwijsnetwerk op gebied van kernfusie, waarbij zesendertig instellingen uit achttien landen zijn aangesloten. De Europese Unie steunt FuseNet met twee miljoen euro. (IJ)/.