spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Niels Leermakers
“Veiligheidsmaatregel Formule 1-race brengt nieuwe risico’s met zich mee”
Deelnemers aan de Formule 1-race mogen dit nieuwe seizoen, dat zondag van start gaat, niet meer bijtanken tijdens de race. Daardoor moeten de auto’s zijn uitgerust met een veel grotere brandstoftank. Wat zijn de consequenties van deze maatregel voor de snelheid en de veiligheid van de raceauto’s?

“Tot nu toe was er elk jaar wel een incident tijdens het bijtanken”, zegt Niels Leermakers. Leermakers richtte zes jaar geleden het Eindhovense raceteam University Racing Eindhoven op. Deze week studeert hij af binnen de vakgroep combustion technology. “Als de coureur wegrijdt terwijl de brandstofslang nog aan de auto zit, kan er brandstof op de weg terechtkomen. De eerstvolgende auto die over het brandstofspoor rijdt, kan door zijn hitte een brand veroorzaken. De koppeling tussen de brandstofslang en de auto is verplicht lekvrij, dus dit soort ongelukken hoeft niet te gebeuren. Het probleem zit echt aan de menselijke kant.

Het brandstofverbruik wordt vanaf nu natuurlijk belangrijker: een zuinige auto biedt nog meer voordelen. Natuurlijk wordt zo’n auto nog steeds niet bijster energiezuinig als die meer dan tweehonderd liter verbruikt op driehonderd kilometer.

De tactieken van de teams zullen waarschijnlijk veranderen. Voor de snelheid van de pitstop was tot nu toe het tanken de beperkende factor, want dat duurde twee keer zo lang als het verwisselen van de banden. Nu het team weer belangrijker wordt, brengt dat andere aspecten van de pitstop naar boven. Wat als de auto al wegrijdt terwijl nog iemand met een band bezig is?

De organisatie van de Formule 1 verandert voor elke winterstop een aantal regels. Vaak proberen ze de auto’s daarmee langzamer te maken uit veiligheidsoverwegingen. Bij lagere snelheden, is de gedachte, gebeuren er minder fatale ongelukken.

Het hogere gewicht zal natuurlijk effect hebben op de snelheid van de auto, maar ik weet niet of de auto’s daardoor langzamer zullen rijden. De technologische ontwikkelingen doen die striktere regels altijd weer teniet. Vaak werken die maatregelen de veiligheid uiteindelijk zelfs tegen. Misschien vliegen de auto’s nu juist wel eerder uit de bocht, omdat ze te snel gaan voor hun gewicht.

Tot nu toe zat de tank in het midden van de auto, zodat deze bij een ongeluk ongehavend blijft. Pas als brandstof vermengd raakt met lucht, ontstaat er ontploffingsgevaar. De vraag is of een grotere brandstoftank net zo veilig te maken is. Is in de huidige Formule 1-auto’s wel plaats voor zo'n grote tank?” (EV)/.

Tekst/Enith Vlooswijk 
Foto/Bart van Overbeeke