Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
‘Happy Street’ van Körmeling opgeleverd
18 maart 2010 - In Shanghai wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de circa tweehonderd landenpaviljoens voor de World Expo 2010, die op 1 mei opent. Eén daarvan is het Nederlandse ‘Happy Street’, een ontwerp van de Eindhovense kunstenaar en TU/e-alumnus John Körmeling, waarvan de bouw ruim een jaar terug van start ging.
Foto: ANP

Het paviljoen bestaat uit een slingerende straat, in de vorm van het Chinese geluksgetal 8, die tot 25 meter de lucht in gaat. De straat voert langs replica’s van twintig huisjes in verschillende bouwstijlen uit de Nederlandse architectuur. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het bouwwerk, dat binnenkort gaat proefdraaien. Er is een start gemaakt met het inrichten van de tentoonstellingen. Bij het project zijn verschillende medewerkers van de TU/e-faculteit Bouwkunde betrokken, onder wie ir. Rijk Blok, Körmelings vaste constructeur.

Shanghai verwacht zo’n zeventig miljoen bezoekers voor de wereldtentoonstelling, met het thema ‘Better city, better life’. Om alle gasten te kunnen ontvangen, opende Shanghai’s Hongqiao International Airport deze week een tweede terminal en startbaan, waar nu ook het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Airbus A380, kan landen.

Ook in ‘Happy Street’ wordt op een flinke toeloop gerekend; in het Nederlandse paviljoen zal het tijdens de expo ongeveer even druk zijn als in de hal van Utrecht Centraal tijdens de spits, zo werd met behulp van simulatiesoftware becijferd. (MvdV)

In Cursor 28 verschijnt een achtergrondverhaal over ‘Happy Street’.