Toen beeldend kunstenaar Erik Hobijn met zijn ‘Chemobar’ door de wereld trok, maakte hij in deze mobiele hightech cocktailbar vreemd uitziende borrels. Bezoekers die er voor het eerst iets bestelden, nipten voorzichtig en met grote aarzeling aan de onconventioneel gekleurde drankjes. Je eet en drinkt immers niet alleen met je mond, ook met je hoofd. Soms verwijst een bepaalde kleur naar een conventie of afspraak. Zo betekent rood ‘gevaar’ of ‘attentie’ bij een brandslang of een achterlicht. Paars in de katholieke kerk verwijst naar rouw.
Maar vaker, zeker in het dagelijks leven, verwijst kleur naar associaties van ‘hoe iets hoort te zijn’: roze vloeistof in een koffiekopje klopt niet, in een cocktailglas wel. Daar spelen (product)ontwerpers op in. Wie er mee kan spelen zoals Hobijn, die conventies wil doorbreken of die conventie bewust wil maken, maakt anders gebruik van kleur. Kunstenaars gebruiken kleur in alle vrijheid of als uitgangspunt voor hun ontwerp, industrieel designers of ontwerpbureaus zitten juist veel meer aan conventies en branding vast.
De expositie ‘KLEUR!’ toont een veelheid aan kleuren en welke gevoelens, associaties en reacties ze oproepen. Talloze voorbeelden zijn er te zien, onder meer in werk van Raw Colour, Hilbert Tjalkens en Vera Teunen, Tejo Remy & René Veenhuizen. Er zijn ontwerpen uit de collecties van Van Besouw Tapijt, Koninklijke Mosa, Tichelaar Makkum en Royal Leerdam, het Van Abbemuseum en het Graphic Design Museum (Breda). (GV)/.
Het Designhuis is te vinden op het Stadhuisplein van Eindhoven. De expo loopt van 27 maart tot en met 12 september. Zie ook: www.designhuis.com |