Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-campus in Street View ‘geen prioriteit’
25 maart 2010 - De TU/e heeft nog geen contact gehad met Google over een plek in Street View. Drs. Brigitte Rijshouwer, hoofd van het Communicatie Expertise Centrum (CEC) van de universiteit, noemt de toepassing “interessant en relevant, maar dat geldt ook voor zeshonderd andere dingen. Dit heeft nog even geen prioriteit”.

Zo’n 75.000 kilometer fotografeerden de camerawagens van Google sinds 2008 in Nederland. Bijna het hele land is inmiddels met Google Street View te bekijken; op basis van panoramische foto’s kunnen internetgebruikers virtueel door Nederlandse straten struinen en rondkijken.

In tegenstelling tot de universiteitsterreinen in onder andere Delft, Rotterdam en Enschede is de Eindhovense campus in Street View nog altijd een witte vlek. Een woordvoerder van Google liet afgelopen november weten dat de universiteit hierover zelf contact zal moeten opnemen, omdat het TU/e-terrein vanwege de slagbomen niet vrij toegankelijk is: “Als we iedere terreinbeheerder vooraf moeten verzoeken of de slagbomen omhoog kunnen, kost dat enorm veel tijd en moeite”.

Voor CEC-hoofd Rijshouwer is Street View geen actiepunt voor op de korte termijn. “Ik vind zeker dat we moeten zorgen dat we er fatsoenlijk opstaan, maar op het moment zijn er nog zeshonderd andere dingen interessant en relevant, zoals de nieuwe TU/e-website. Dit is iets voor daarna.” Wel is de universiteit volgens haar volop bezig met haar vindbaarheid op Google en bijvoorbeeld het inkopen van zoekwoorden om bijvoorbeeld hoger te eindigen bij de gesponsorde links. (MvdV)/.