Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Geluidscamera alumnus wint New Venture-ronde
25 maart 2010 - Sorama, een hightech start up van de faculteit Werktuigbouwkunde, heeft op 11 maart de tweede ronde van New Venture gewonnen. Daarmee is het bedrijf betiteld als een van de tien meest innovatieve en veelbelovende startende ondernemingen. Oprichter en TU/e-alumnus Rick Scholte is Sound Imaging Expert bij Sorama, dat is gehuisvest op de campus.

New Venture is een Nederlandse businessplancompetitie die wordt ondersteund door het ministerie van Economische Zaken in samenwerking met het bedrijfsleven. De wedstrijd bestaat uit drie los van elkaar staande ronden. Ronde twee, waarin de haalbaarheid wordt beoordeeld, kent tien winnaars uit 157 inzendingen. Ze wonnen alle tien een cheque van duizend euro uit handen van Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de Sociaal Economische Raad.

Sorama gaat een geluidscamera verkopen die geluidsbronnen en trillingen opspoort en in beeld brengt. De camera stelt productontwikkelaars voor het eerst in staat te zien hoe een product geluid maakt. Daarmee kan de producent veel sneller en met minder materiaalkosten ongewenst productgeluid terugdringen.

In oktober 2009 won dr. Rick Scholte de Simon Stevin Gezelprijs voor zijn onderzoek naar sound imaging. (NS)/.