Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Zwaar tafelen
25 maart 2010 - Voor een uitgebreide Indonesische rijsttafel, het krantje in de ochtend of spelletje is nauwelijks plek. “In het midden zou wel een kleine tap kunnen staan”, oppert Erik Bouwens, wijzend op de paar vierkante decimeters tussen de twee hoge kolommen die het tafelblad dragen. Praktisch is de ‘hangende’ tafel die hij, geïnspireerd door de Golden Gate Bridge, met zijn groepsgenoten bouwde tijdens het P-spektakel niet echt. “Wij gaan voor de originaliteitsprijs.”
Foto: Bart van Overbeeke
Bouw een tafel (1.60 x 0.80 meter met een blad op 70 centimeter hoogte) met 250 bakstenen en 50 meter touw. Dat was de opdracht die groepjes eerstejaars Bouwkundestudenten deze week kregen in het kader van het halfjaarlijkse P-spektakel van de faculteit. In het Temporary Art Centre tegenover het Philips Stadion gingen ze gisteren, woensdag 24 maart, aan de slag met de ontwerpen die de twee dagen ervoor werden uitgedokterd. Samen vormen de bouwwerken een tachtig meter lange tafel die door de voormalige fabriekshal slingert.

‘Op één been kun je staan’ is het motto van één van de groepen, die een tafel bouwde met slechts vier bakstenen aan de basis. Daarboven loopt het ovalen bouwwerk, tot zeventig centimeter hoogte, steeds verder uit. Wim de Jong had er aanvankelijk zijn bouwkundige bedenkingen bij, erkent hij, en is nog altijd verbaasd dat de tafel stáát. Er na een avondje zwaar tafelen of zuipen al te hard op leunen, is minder verstandig: “Ik heb het net geprobeerd, maar dan doe ik maar niet meer totdat de jury is langs geweest”.

Die jury koos gisteren aan het eind van de middag een winnaar; de uitslag was bij het ter perse gaan van deze Cursor nog niet bekend. Daarna deden de tafels eenmalig dienst voor een gezamenlijk etentje. De bouwwerken zijn later nog te zien op een fototentoonstelling in Vertigo. (MvdV)