Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
U-raad wil ombudsfunctionaris
25 maart 2010 - De universiteitsraad wil graag dat de TU/e een ombudsfunctionaris aanstelt. In het kader van de wijziging van de Wet op het Hoger Onderwijs zijn universiteiten straks verplicht om één loket te hebben waar studenten terecht kunnen met hun klachten. Elf jaar geleden liep een vergelijkbaar pleidooi nog spaak op een veto van het College van Bestuur.

‘Een pseudo onafhankelijk persoon’, zo betitelde voormalig collegevoorzitter dr.ir. Henk de Wilt in 1999 de ombudsman waar de U-raad destijds om vroeg. Dinsdag 23 maart schoof een delegatie van de U-raad aan tafel bij het CvB om na elf jaar weer over het aanstellen van een ombudsfunctionaris te praten.

Op dit moment kan een student of een medewerker bij diverse loketten terecht voor het indienen van een klacht. Zoals bij de studentendecaan, de examencommissie, het faculteitsbestuur of bij de vertrouwenspersoon van de universiteit. Met de komst van een ombudsfunctionaris is er voor studenten en personeel één ingang voor alle kwesties, zo redeneert de U-raad, wat zal leiden tot een aanzienlijke verbetering van de toegankelijkheid.

Die persoon moet onafhankelijk kunnen functioneren, moet dus niet vallen onder een dienst en ook niet belast zijn met andere taken die zijn of haar onpartijdigheid kunnen schaden. Het is iemand die de regie in handen heeft, die als bemiddelaar kan optreden en die mensen kan doorverwijzen. Ook zorgt het voor een duidelijkere klachtenregistratie, wat weer een positieve invloed zal hebben op de kwaliteitszorg aan de TU/e, aldus de U-raad.

Beleidsmedewerker mr.drs. Ben Donders zegt dat het CvB op dit moment kijkt naar wat de wetswijziging straks gaat voorschrijven. “Vaststaat dat er voor studenten één klachtenloket moet komen. En dat moet in mei ook worden opgenomen in het Beheers- en Bestuursreglement (BBR) van de universiteit. Ook het voorstel dat de U-raad nu heeft aangedragen, zal worden meegenomen bij de uitwerking van deze kwestie. Waar het CvB met gemengde gevoelens tegenaan kijkt, is het feit dat die ombudsfunctionaris voor twee verschillende doelgroepen actief is: studenten én medewerkers. Voor medewerkers met klachten zijn nu ook al vertrouwenspersonen actief. Een wijziging in het BBR moet uiteindelijk wel de instemming van de U-raad hebben, dus we zullen ongetwijfeld nog verder met de raad over deze kwestie overleggen.” (HK)/.