Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
“Nog niet iedereen is gewend aan vrouwen op de werkvloer”
25 maart 2010 - Zo’n dertig TU/e-studentes en vrouwelijke promovendi kwamen maandagavond 22 maart samen in De Zwarte Doos voor de Ladies Career Night om ervaringen van de werkvloer te delen onder het genot van een diner.
Foto: Bart van Overbeeke

“Bescheidenheid is een bederfkwaliteit, een schadelijke eigenschap waarvan vooral vrouwen last hebben.” Ir. Saskia Blom, coach en consultant bij The Changing Factor, kijkt ernstig bij deze waarschuwing aan zo’n dertig TU/e-studentes en promovendi. Ze geeft een korte workshop over het helder krijgen van ambities en het belang van netwerken.

De studentes en promovendae namen maandagavond 22 maart deel aan de Ladies Career Night, georganiseerd door Studium Generale, het Alumni Office, het WISE netwerk (vrouwelijke onderzoekers aan de TU/e) en Young Kivi Niria (beroepsvereniging van jonge ingenieurs). Veertien alumni zijn gekomen om hun ervaringen op de werkvloer te delen met studentes onder het genot van een diner. Daarna is er de workshop van Blom en prof.dr.ir. Hester Bijl, hoogleraar Aerodynamica in Delft, vertelt over haar loopbaan: “Ik heb lang gezegd dat ik werk aan de universiteit, maar nu durf ik te zeggen dat ik hoogleraar ben”.

Creëer je eigen kansen, vestig de aandacht op je succes, heb vertrouwen in jezelf en accepteer dat je niet op alle gebieden altijd kunt uitblinken. De tips die tijdens de avond vallen, vallen in goede aarde bij de studentes. Er is ook twijfel: “Ik hou niet zo van netwerken”, zegt een meisje met een vies gezicht. Waarna alle alumnae haar op het hart drukken dat van ervaringen delen nog nooit iemand slechter is geworden.

Jorien Migchielsen, studente Biomedische Technologie, is blij met alle adviezen. “Nu weet ik wat de kracht is van sommige ‘vrouwelijke’ eigenschappen en hoe belangrijk het is om mijn carrièrekansen actief in het oog te houden. Op de fiets hier naartoe vroeg ik me nog af of mijn geslacht eigenlijk wat uitmaakt voor mijn carrière.”

Blom begrijpt dat. “Pas op de werkvloer in het echte leven ontmoet je oudere mensen die niet zo gewend zijn aan vrouwen. Voor hen zijn vrouwen nog steeds goed voor de koffie en de thee.” (EV) /.