Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Volle bak bij eerste brede studentenquiz

1 april 2010 - Het Gaslab was woensdagavond 31 maart tot de nok toe gevuld met deelnemers aan de eerste brede studentenquiz van de TU/e. Ruim honderd studenten gingen in teamverband de strijd aan met elkaar op het gebied van film, muziek, media, theater, literatuur en beeldende kunst. De twee finalistenteams doen 12 mei mee aan de landelijke finale in het Comedy Café in Amsterdam. x3_s.jpg
De studentenquiz leverde een vol Gaslab op.

De quiz, georganiseerd door Studium Generale en Cursor, was bedoeld als een voorronde voor een landelijke finale. Het driekoppige team Andrea’s Bells kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus. Met het team Fox Force Four (FFF), dat in de finaleronde nipt verloor, gaat Andrea’s Bells het op 12 mei in Amsterdam opnemen tegen de teams van acht andere universiteiten.

De finale aan de TU/e tussen Andrea’s Bells en FFF ontpopte zich als een ware nek-aan-nek-race; na zes vragen was de stand 3-3. Bij de beslissende vraag was Andrea’s Bells het snelst met het herkennen van de soundtrack van de film Rocky. Daarmee won uiteindelijk ook het team dat over de hele avond het best gepresteerd had. Want om in de finale te komen moesten eerst 26 andere teams geklopt worden.

Over zes categorieën -film, muziek, media, theater, literatuur en beeldende kunst- werden twaalf vragen gesteld, en die 72 vragen werden nog aangevuld met drie ‘live’-vragen. Daaraan werd onder meer meegewerkt door muzikanten van de Tuna’s en leden van toneelvereniging Doppio. In die eerste ronde sleepte Andrea’s Bells 54 punten binnen, nummer twee, FFF, behaalde er 48.

De vragen varieerden van het raden van kleur die de ‘e’ in het woord Google heeft, tot het herkennen van de eerste zin uit de roman Anna Karenina van Tolstoj.

Voor de winnaars waren er concertbonnen voor de Effenaar. Op 12 mei zijn in de landelijke kaarten voor Lowlands te winnen. Gezien het succes en het enthousiasme bij de deelnemers, verwacht David Ernst, programmamaker bij Studium Generale, dat ook volgend jaar de quiz op het programma van SG zal staan. Al zal er dan waarschijnlijk geen landelijke finale aan vast zitten. (HK)