Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ROOD ‘overvalt’ uit protest collegezaal
20 mei 2010 - Vier als criminelen vermomde leden van ROOD, de jongerengroepering van de SP, overvielen woensdagmiddag 19 mei in het Auditorium het college van wiskundedocent dr.ir. Luc Habets.  Ze droegen maskers van Job Cohen, Mark Rutte, Femke Halsema en Alexander Pechtold, die door ROOD betiteld worden als ‘stufidieven’. Hun actie werd beloond met applaus.
Foto: Bart van Overbeeke

Bouwkundestudent en ROOD-lid Jouke de Boer zegt dat ROOD met deze ludieke actie aandacht vraagt voor het feit dat bovengenoemde politieke leiders allemaal de studiefinanciering willen afschaffen. De boodschap voor de ruim tachtig studenten in collegezaal 3 was dan ook dat ze op 9 juni een keuze hebben: lever je beurs maar in bij deze vier politici, of stem op de SP. Overigens liet Luc Habets zich niet van de wijs brengen door de actie die enkele minuten in beslag nam. Nadat het applaus van de aanwezige studenten was weggeëbd, liet hij weten voor de pauze toch nog enkele belangrijke onderdelen te willen behandelen. In Amsterdam, Delft en Utrecht heeft ROOD vergelijkbare acties uitgevoerd.

De Jonge Democraten, de jongerenclub van D66, vindt de huidige studiefinanciering juist oneerlijk. Zij lanceerden deze week de website www.lievergoedonderwijsdanstufi.nl. Volgens hen is studeren  een investering in jezelf en betaalt toch elke Nederlander mee aan het inkomen van de student. Daarom willen ze best hun basisbeurs opofferen voor investeringen in het hoger onderwijs. Op de website kunnen bezoekers een korte brief aan de komende onderwijsminister ondertekenen. ‘Ik lever mijn studiefinanciering graag in voor beter Hoger Onderwijs!’ staat er. Hoeveel bezoekers de petitie al ondertekend hebben, is niet zichtbaar. Deze website is een antwoord op de site www.reddestufi.nl. Vrijdag 21 mei willen actievoerders het Museumplein vullen met studenten in protest tegen bezuinigingen op de studiefinanciering. De Boer verwacht dat vanuit Eindhoven twee bussen naar de hoofdstad afreizen. (HK)