Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Zand, smashes en sateetjes
27 mei 2010 - Honderdvijftig kuub zand, ruim tweehonderd sportieve medewerkers en studenten van faculteit Scheikundige Technologie (ST) en een enigszins aarzelend lentezonnetje. Deze elementen zorgen op donderdag 27 mei voor een feestelijk beachvolleybaltoernooi op het parkeerterrein van het Helixgebouw.

Het is op de vroege donderdagmiddag een gezellige bedoening voor de ingang van de faculteit Scheikunde. Veelal gehuld in felgekleurde tenues springen, duiken en smashen mensen van verschillende nationaliteiten zich een weg naar een overwinning. Het ogenschijnlijk op elkaar ingespeelde team van vakgroep Materiaal- en Grensvlakchemie laat duidelijk merken om de prijzen te willen strijden. Ieder gewonnen punt wordt uitbundig gevierd. De stemming is de gehele dag opperbest.

“Het idee om dit evenement plaats te laten vinden kwam niet helemaal uit de lucht vallen”, vertelt medeorganisator Michel Scheepers, huismeester bij ST. “Toen onze faculteit in 2007 vijftig jaar bestond, is er ook een volleybaltoernooi georganiseerd. De reacties waren toen zó positief, dat enkele studenten besloten hebben de parkeerplaats andermaal te laten bedekken met een dikke laag zand. Er hebben zich ruim tweehonderd mensen aangemeld. Fantastisch om te zien dat het opnieuw zo’n succes is!”, aldus de tevreden huismeester.

Rond half zes wordt met de barbecue gestart en niet veel daarna laten de gelegenheidsvolleyballers van het faculteitsbureau zich kronen tot winnaars van het toernooi. Even later wordt de verbruikte energie weer aangevuld. Kilo’s vlees verdwijnen op het vuur en de tap maakt overuren. “Blijkbaar maakt sporten dorstig”, besluit Scheepers lachend. (ML)