Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-alumni vergemakkelijken ook het online zoeken naar beurzen
24 juni 2010 - Het zoeken naar een geschikte bachelor, master of een PhD-traject in Europa was al mogelijk via de sites van het bedrijf Studyportals. Maar sinds kort kan er ook gezocht worden naar een geschikte beurs. Studyportals, opgericht door TU/e-alumni Edwin van Rest en Thijs Putman, bouwt nog steeds aan zijn zoekmachine voor het Europese studieaanbod.

Van Rest en Putman, beiden afgestudeerd bij Technische Bedrijfskunde, startten in 2007 samen met de Zweedse student Magnus Olsson de website MastersPortal.eu en daarmee het bedrijf Studyportals. Ze zijn gehuisvest op Strijp-S en inmiddels werken er zeventien mensen. Vorig jaar wonnen ze tijdens de New Venture-wedstrijd voor innovatieve start-ups een geldprijs van 25.000 euro.

Op hun sites zijn inmiddels 1.461 bachelor- en 14.692 masteropleidingen te vinden en 723 PhD-trajecten. Onlangs is er met ondersteuning vanuit de Europese Unie ook een site bijgekomen die inzicht geeft in welke beurzen er voorhanden zijn voor het financieren van je studie, je stage of je onderzoek in het buitenland. “Op dit moment werken we met een testsite waar nog maar 270 beurzen op te vinden zijn”, zo zegt projectleider Joran van Aart. “Maar in september komt ScholarshipPortal.eu volwaardig in de lucht, waarop een veelvoud aan beurzen te vinden zal zijn.” (HK)/.