Oorzaken voor
gering sociaal contact
Uit gesprekken met de Dienst Personeel en Organisatie, het Onderwijs en Studenten Service Centrum, studieverenigingen, internationale studenten en medewerkers komen een aantal oorzaken naar voren voor het geringe sociale contact:
Nederlanders hebben vaak al hun eigen sociale netwerk op het moment dat ze internationale collega’s of medestudenten krijgen. De behoefte om nieuwe vrienden te maken is bij de buitenlandse nieuwkomers meestal groter.
Met name niet-westerse nieuwkomers moeten, zeker in het begin, flink wennen aan de Nederlandse omgangsvormen zoals de beruchte, aan botheid grenzende directheid en het informele contact/gebrek aan hiërarchie tussen studenten en docenten of baas en medewerkers.
Buitenlandse studenten komen hier vaak met een beurs waaraan de voorwaarde verbonden is dat ze hun programma nominaal afronden. Om alles op tijd te halen, zijn ze meer tijd kwijt aan hun studie dan Nederlandse studenten.
In Nederland bestaat een sterke scheiding tussen werk en privé. Daardoor zijn
collega’s/medestudenten hier niet automatisch vrienden.
Bij veel activiteiten ligt de focus op buitenlandse studenten óf op Nederlandse studenten. Bij activiteiten door Nederlandse initiatiefnemers weten buitenlandse studenten bovendien vaak niet dat zij daar ook welkom zijn, of ze voelen als buitenlander een drempel om mee te doen.
Nederlandse studenten komen vaak via kijkavonden in ‘Nederlandse’ studentenhuizen terecht. Internationale studenten worden voornamelijk door de TU/e gehuisvest in aparte woonvoorzieningen. (Volgens Inge Adriaans van STU gaat dit in de toekomst veranderen. Er wordt nagedacht over een flinke uitbreiding van de woonruimte op de campus en het creëren van een woonvriendelijkere sfeer die ook Nederlandse studenten moet aantrekken, onder andere door de vestiging van winkeltjes en restaurantjes en bijvoorbeeld langere openingstijden van de bibliotheek.)
Projectgroepen: bij sommige faculteiten mogen studenten zelf hun groep samenstellen. In de praktijk trekken dan de Nederlanders naar elkaar toe en de internationalen eveneens. Vrijwel alle studenten (zowel Nederlandse als internationale) geven desgevraagd aan dat het de integratie zou bevorderen als de docent de projectgroepen indeelt.
Het blijkt in veel gevallen lastig om internationale studenten te bewegen om zich actief in te zetten voor bijvoorbeeld hun studievereniging. Bij CHEOPS (Bouwkunde) en GEWIS (Wiskunde & Informatica) is het afgelopen jaar bijvoorbeeld geprobeerd om een internationale commissie op te zetten. Bij allebei is dit mislukt wegens gebrek aan belangstelling onder buitenlandse studenten.
In sommige vakgroepen of opleidingen zitten domweg geen of heel weinig Nederlanders. Bij de post masteropleiding Process & Product Design bijvoorbeeld zit niet één Nederlandse student. |