spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    It all starts with u
    De universiteit heeft een koers uitgezet voor de komende tien jaar. Maar hoe staan we er nu voor? Waar zijn studenten en medewerkers trots op en wat hebben ze daar zelf aan bijgedragen?

    Robin Aerts | studente Bouwkunde

    Wie is het en wat doet ze?
    “Vijfdejaars Bouwkundestudent ben ik alweer. Maar onderhand wel al zes jaar lang ‘student’. Dat begon met een jaar hbo Bouwkunde. Daarna ben ik overgestapt naar de TU/e en heb ik vlotjes de bachelor behaald in drie jaar.” Vorig jaar was Aerts fulltime bestuurslid van studievereniging CHEOPS. Als Commissaris Onderwijs was ze betrokken bij de hervormingsplannen van de faculteit. Nu is ze begonnen aan haar master Architecture.

    “Dat ik dit collegejaar niet meer Commissaris Onderwijs ben, wil niet zeggen dat er geen alarmbellen in mijn hoofd gaan rinkelen wanneer ik iets negatiefs over het onderwijs hoor. Zeker binnen Bouwkunde wil ik graag mijn steentje bijdragen aan een nieuw en verbeterd curriculum. Dit jaar zit ik gelukkig nog in de Opleiding Commissie Bouwkunde (OCB), net zoals vorig jaar, en via dat kanaal kan ik mijn stem nog laten gelden.”

    Trots op?

    “Ik vind het geweldig om te zien dat de universiteit streeft naar ontdekking en ontwikkeling die plaatsvindt zowel binnen als buiten haar eigen kennisvelden. Ze legt contacten met bedrijven, studentenverenigingen, studieverenigingen, sportverenigingen, enzovoorts. Er is altijd ruimte voor een goed initiatief, bijvoorbeeld de cultuur die Studium Generale toevoegt of het Honors Programme voor de zeer gemotiveerde student.”

    Eigen bijdrage?
    Aerts’ bijdrage aan een dynamisch academisch klimaat is het organiseren van diverse activiteiten via de studievereniging. “Ik heb meegewerkt aan de organisatie van een studiereis door Oost-Europa, een gala georganiseerd en tijdens mijn bestuursjaar het Onderwijs 2.0-initiatief opgezet. Dit laatste om de onderwijsproblematiek binnen Bouwkunde onder de aandacht te brengen en studenten te prikkelen om hun bijdrage te leveren aan de verbetering ervan.”

    En nu?
    “Deze trend van organiseren ga ik doorzetten tot december, wanneer de Centrale Lustrum Commissie twee spetterende lustrumweken zal coördineren.

    TU/e-breed hoop ik dat de internationalisering nog veel leuke gevolgen heeft. Nu al wordt gesproken over een breed opgezet buddysysteem en wie weet krijgen we binnenkort een gemengde Intro. Zelf zou ik graag mijn tanden -blijven- zetten in het nieuwe onderwijsprogramma dat eraan komt voor Bouwkunde. Kortom, mijn stempel drukken op het nieuwe en verbeterde Architecture, Building and Planning.” (NS)


    Robin Aerts