Zenuwbaan
    Nieuws | Mens
    Foto | Bart van Overbeeke
    “Nederland is mijn tweede thuis”

Sissy Papatheologou kwam vorige week donderdag uit de bus rollen als de drieduizendste technologisch ontwerper die het Stan Ackermans Institute afleverde. Ze kwam in 2008 van de Aristotle University of Thessa- loniki naar Eindhoven en maakte bij het SAI een ontwerp voor een minus- cule antenne als onderdeel van op producten te plakken ministickertjes.

Is Sissy echt je voornaam?
    “Nee, officieel heet ik Theodosia, maar dat is voor veel mensen moeilijk uit te spreken. Al sinds ik heel jong was zijn mensen me Sissy gaan noemen. Ik weet eigenlijk niet beter.”

Hoe was je eerste indruk van Nederland?
    “Ik kwam hier twee jaar geleden in september aan en heb erg moeten wennen aan de kou. Maar de Neder- landers staan erg open voor buitenlanders en spreken goed Engels. Dat maakt het makkelijk om hier je draai te vinden. Mijn opleiding Information and Communication Technology trekt veel studenten aan van de Aristotle University, dus er was hier ook een kleine Griekse gemeenschap waar ik bij terecht kon. Het is overigens niet zo dat ik alleen maar met Griekse medestudenten optrek, ik leg ook contacten met buitenlandse studenten van andere nationaliteiten. We vinden het leuk om samen te eten of te barbecueën, of om gezamenlijk tripjes te maken.”

Hoe is de TU/e je bevallen?
    “Ik houd van de werkcultuur aan de TU/e, het is hier allemaal erg goed georganiseerd. Ook heb ik veel waardering voor de intensieve contacten die de universiteit heeft met het bedrijfsleven.”

Wat zijn je toekomstplannen?
    “Ik vertrek binnenkort naar Londen. Daar zitten ook vrienden van me. Ik ga er een baan zoeken binnen mijn vakgebied, maar ik heb op dit moment nog niets concreets op het oog. Wie weet ben ik binnen afzienbare tijd weer terug in Nederland, want dit is toch wel mijn tweede thuis geworden.” (HK)

Last Thursday it was Sissy Papatheologou who was honored for being the 3000th Technological Design student to graduate from the Stan Ackermans Institute. After graduating from the Aristotle University of Thessaloniki, she enrolled at SAI in 2008. She designed a minuscule antenna as part of tiny stickers that can be stuck on products.