Zenuwbaan
    TU/e genoemd als speler in Brabantse ‘food faculteit’
    23 september 2010 - De TU/e zou een rol kunnen spelen in een Brabantse ‘food faculteit’, die moet helpen de provincie tot ‘kraamkamer van voedselinnovatie’ te maken. Dat blijkt uit een visiedocument over de ontwikkeling van de agrofoodsector in Brabant, in opdracht van het provinciebestuur geschreven door ontwikkelmaatschappij Agro & Co.

Brabant moet zich de komende tien jaar ontwikkelen tot hét ‘agrofood center of excellence’ van Noordwest-Europa. De provincie telt ruim veertienduizend bedrijven in deze sector, waaronder grote spelers als Bavaria en Cehave Landbouwbelang. Volgens Agro & Co. is de sector economisch echter kwetsbaar en neemt de maatschappelijke zorg over de volksgezondheid (door ziektes als Q-koorts en blauwtong) toe. De ontwikkelmaatschappij pleit daarom voor een gecoördineerde aanpak van terreinen waarop de sector zich kan onderscheiden, en een nauwere samenwerking tussen overheid, bedrijven en kennisinstellingen. Onder meer een agrofood-innovatiecampus, in samenwerking met bijvoorbeeld de TU/e. Een woordvoerder van Agro & Co. benadrukt dat in de visie slechts kansen en aanbevelingen beschreven staan en dat er nog geen concrete plannen of contacten met bijvoorbeeld de TU/e zijn.

TU/e-bestuurswoordvoerder Peter van Dam zegt over de agrofoodvisie te hebben gelezen, maar vooralsnog niets te weten van een eventueel TU/e-aandeel hierin. “Ik kan me er ook weinig bij voorstellen; bij mijn weten hebben wij geen enkele expertise op dit gebied, daarvoor moeten ze in Wageningen zijn. Hoewel er links en rechts in onderzoeksgroepen hier ongetwijfeld andere expertise zal zitten die bruikbaar is.” (MvdV)

TU/e could be playing a part in an upcoming Brabant ‘faculty of food’, which could help Brabant become the ‘breeding ground for food innovation’. This is one of the recommendations stated in innovation company Agro & Co’s vision concerning the provincial agro-food sector. The university has not yet been contacted regarding the matter.