Bloed, zweet en boeken
    Primeur honorscertificaten masters Informatica
    30 september 2010 - Deze maand zijn de eerste honorscertificaten uitgereikt aan masterstudenten Informatica. De vijf studenten behoren tot de lichting die in januari 2009 zijn begonnen aan het honorsprogramma.

Het gaat om het eerste honorsprogramma in de masterfase. In de bachelorsfase is het al langer mogelijk voor excellente studenten om een extra aantekening te behalen. Afgelopen januari is bij Informatica een tweede lichting masterstudenten begonnen en is ook bij Wiskunde een honorsprogramma gestart. De bedoeling is dat op termijn aan meer faculteiten een honorsprogramma voor masterstudenten wordt opgezet.

Prof.dr. Jos Baeten, kartrekker van het programma, laat weten zeer tevreden te zijn met de eerste lichting. “Het is een kleine groep, maar het honorsprogramma is dan ook alleen voor excellente studenten. Bovendien is er maar een student gaande de rit opgehouden.”

Er is inmiddels een SIRIUS-subsidie aangevraagd om het project uit te breiden. “We hebben ons tot dusverre eigenlijk alleen op onderzoek gericht, maar we willen de honors verbreden naar ontwerp- en businessgebied.”

Ir. Wouter Meulemans, inmiddels promovendus bij W&I, behaalde een honorscertificaat bij de master Computer Science & Engineering. Hij vond het een leuke uitdaging: “Het kost je minstens een dag per week bovenop het normale programma. Maar door de vier onderzoeksprojecten waarin ik heb meegelopen, ben ik er wel van overtuigd geraakt dat ik wilde promoveren. Bovendien ben ik twee weken terug nog in Zürich geweest om een paper te presenteren dat is voortgekomen uit een van de projecten. Een deel van mijn promotieonderzoek bouwt daarop voort.” (TJ)

This month the first honors certificates were issued to Master students of Computer Science. The five students belong to the group which in January 2009 started the first honors program in the Master phase. In the Bachelor phase it has been possible longer for excellent students to obtain an extra certificate.