Bloed, zweet en boeken
    Onderzoeksgroepen strijden om BIG-Award
    30 september 2010 - Een promotieplek is de hoofdprijs van een ‘ludieke competitie’ die de Faculty Club houdt onder jonge onderzoeksgroepen. De eerste voorronde van deze Best Innovator Group Award, waarin de faculteiten IE&IS, Bouwkunde en Industrial Design tegen elkaar strijden, moet in december plaatsvinden.

Elke faculteit selecteert een jonge, veelbelovende onderzoeksgroep, die zich in een half uur mag presenteren ten overstaande van de leden van de Faculty Club. Een jury bestaande uit een drietal gerenommeerde TU/e-wetenschappers, aangevuld met enkele zwaargewichten uit het bedrijfsleven, zal de deelnemende groepen beoordelen op ambitie, uitstraling, innovatieve kracht en opgebouwde reputatie. De faculteiten zijn voor de eerste ronde ingedeeld in de clusters IE&IS, B, ID (ontwerp en organisatie), BMT, W&I, W (toepassingsgericht) en TN, ST, EE (fundamenteel). De winnaars van deze voorrondes, gepland in respectievelijk december, februari en mei, winnen een beurs om talentvolle promovendi naar conferenties te sturen. De grote finale is eind volgend jaar gepland.

De nieuwe competitie is vooral bedoeld ter promotie van de Faculty Club, het platform voor stafleden, alumni en emeriti waarvan sinds begin dit jaar alle wetenschappelijke medewerkers, directeuren bedrijfsvoering en diensthoofden automatisch lid zijn, vertelt voorzitter prof.dr.ir. Ton Backx: “We willen dat de Faculty Club uitgroeit tot een prominente ontmoetingsplaats voor wetenschappers en medewerkers op het bestuurlijk niveau.” (TJ)

The Faculty Club is organizing a competition in which young research groups compete for the Best Innovator Group Award. The envisaged first prize of this ‘playful competition’ is a PhD candidate position for the winning group. The first qualifying round, in which the Departments of IE&IS, Architecture, Building and Planning, and Industrial Design will contend with each other, is scheduled to take place in December.