Dutch Design Week
    Stichting wil monumentenstatus voor Paviljoen
    21 oktober 2010 - De Stichting Wederopbouwerfgoed Eindhoven wil begin 2011 bij de gemeente een verzoek indienen om het Paviljoen, onderkomen van de TU/e-faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS), aan te wijzen als gemeentelijk monument. In het Huisvestingsplan Campus 2020 staat het Paviljoen op de nominatie om gesloopt te worden, zodra IE&IS in 2017 in het gerenoveerde Hoofdgebouw trekt.
    Het Paviljoen. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Stichtingsvoorzitter dr.ir. Piet Beekman, voormalig docent Stedenbouw aan de TU/e, roemt het grote belang van het Paviljoen voor de ontstaansgeschiede-nis van de instelling: “Hier zijn de meeste opleidingen van start gegaan, het is de kraamkamer van de universi-teit. Daar moet toch op z’n minst een deel van behouden blijven”.

Volgens de stichting maakt het Paviljoen ook deel uit van het cultuurhistorisch bebouwingsensemble uit de begintijd van de toenmalige technische hogeschool en is het een omissie dat het gebouw ontbreekt in de cultuurhistorische verkenning die onderzoeksbureau Urban Fabric begin 2009 uitvoerde. De stichting wil dat er voor het Paviljoen een afzonderlijk historisch onderzoek wordt ingesteld.

Bij een ontwerpbestemmingsplan voor het TU/e-terrein, dat voor de zomer-vakantie ter inzage lag, heeft de stichting dit onderwerp al aan de orde gesteld. De gemeente liet toen weten dat het Paviljoen -oorspronkelijk bedoeld als tijdelijk noodonderkomen- weliswaar aan de wieg heeft gestaan van de ontwikkelingen van de TU/e, maar dat het daarmee nog niet wil zeggen dat het een beschermenswaardig gebouw betreft. Mocht het gebouw al beschouwd moeten worden als onderdeel van het TU/e-ensemble (het geheel aan gebouwen uit de eerste en tweede bouwfase van het terrein), dan wil dat nog niet zeggen dat het ook als beeldbepalend moet worden gewaar-deerd, aldus de gemeente. Wel is volgens de gemeente de TU/e op grond van eerder gemaakte afspraken gehouden om bij voorgenomen interventies in bestaande gebouwen, opdracht te geven tot het verrichten van een cultuurhistorische verkenning van het betrokken gebouw. De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van de gemeente wordt daar uiteindelijk over geïnfor-meerd en kan vooruitlopend op de planontwikkelingen aanbevelingen verstrekken.

W-hal
    Het College van Bestuur van de TU/e wil nog niet inhoudelijk reageren op het voorgenomen monumentenverzoek van de stichting. Volgens woordvoerder Peter van Dam is hiervan bij de bestuurders nog niets bekend en wil het CvB eerst concrete stappen van de stichting afwachten.

De Stichting Wederopbouwerfgoed heeft in het verleden een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van het uiteindelijk ontwerp voor een nieuwe W-hal. Ook daar heeft men toen de monumentenstatus voor aangevraagd. (HK/MvdV)

The Foundation for the Reconstruction of Eindhoven National Heritage wants to submit a request with the city to grant TU/e’s Paviljoen building, home of the Department of Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS), the status of city monument. In the Housing Plan Campus 2020, the Paviljoen is nominated for demolition right after IE&IS’s move into the refurbished Hoofdgebouw in 2017.