Dutch Design Week
    TU/e steunt medisch innovatiepark bij ziekenhuis
    21 oktober 2010 - De TU/e steunt het plan voor een innovatiepark voor medische technologie in Veldhoven. Op dit beoogde Health Technology Park (HTP) -rondom het Máxima Medisch Centrum- zouden honderden medewerkers zich moeten gaan richten op nieuwe technologische ontwikkelingen, vooral op het vlak van gynaecologie, kindergeneeskunde, sportgeneeskunde, medische indicatie en simulatie.

Het HTP, waarvan nu het eerste concept op tafel ligt, is een initiatief van het ziekenhuis in samenwerking met Brain-ort Development en de gemeente Veldhoven. De drie ondertekenen vandaag, donderdag 21 oktober, een intentieverklaring om de plannen verder uit te werken. “De volgende stap is het werven van bedrijven in binnen- en buitenland die zich op het park willen vestigen en in het plan willen investeren”, aldus een ziekenhuiswoordvoerster deze week in het ED. De daadwerkelijke komst van het park hangt hier in grote mate vanaf.

Volgens de krant hebben onder andere de TU/e, Fontys Hogescholen, ASML, Philips, TNO en ROC Eindhoven zich achter het plan geschaard. Concrete toezeggingen over financiële steun zijn er echter nog niet. Ook is nog onduide-lijk wat hun rol in het park zou zijn.

Wel wordt in elk geval een verhuizing van MedSim naar Veldhoven beoogd. Dit trainings- en simulatiecentrum in Kennispoort, waar geneeskundige teams onder meer spoedsituaties kunnen trainen, is een initiatief van onder andere de TU/e. In het Eindhovens Dagblad wordt verder het ‘smart jacket’ van de universiteit en het MMC genoemd als voorbeeld voor belangrijke technologische (door)ontwikkelingen op het gebied van kindergeneeskunde. Sensoren in dit hightech jasje voor pasgeboren baby’s meten onder meer de hartslag en het zuurstofgehalte van de drager.

Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur, zegt nog niets te weten van concrete plannen vanuit de TU/e met betrekking tot het beoogde Veldhovense innovatiepark. De plannen zijn volgens hem nog te pril om te kunnen zeggen of de universiteit er concreet in gaat investeren. “‘Health’ is voor ons, naast energie, een belangrijk thema en daarmee is het natuurlijk interessant om dit soort initiatieven te volgen en te kijken of we daarbinnen tot win-winsituaties kunnen komen. In dat opzicht staan we er sowieso positief tegenover.” (MvdV)

TU/e supports the idea for a medical technology innovation park in Veldhoven. The intended Health Technology Park (HTP) around the Máxima Medical Center is supposed to employ hundreds of people that all focus on new technological developments in gynaecology and paediatrics, for example.