Dutch Design Week
    Koninklijke onderscheiding voor Jeu Schouten
    21 oktober 2010 - Prof.dr.ir. Jeu Schouten is benoemd tot Officier in de orde van Oranje-Nassau. Na zijn afscheidsrede ‘Design: from techno to human’ op vrijdag 15 oktober kreeg Schouten deze koninklijke onderscheiding uitgereikt door de burgemeester van zijn woonplaats Deurne, Gerard Daandels.
    Jeu Schouten na het ontvangen van de koninklijke onderscheiding. Foto | Rien Meulman

Schouten krijgt deze onderscheiding wegens grote waardering voor zijn verdiensten voor de wetenschap én voor zijn maatschappelijke betekenis voor de TU/e.

De rode draad in de wetenschappelijke carrière van Schouten is het steeds weer opnieuw benadrukken van de maat-schappelijke relevantie van de technische wetenschappen. Daarbij maakt hij het ‘ontwerpen als volwaardige discipline’ zichtbaar en tastbaar. Zijn visie is dat technische wetenschappen vernieuwend moeten zijn en moeten bijdragen aan de realisatie van producten die zijn afgestemd op de wensen en de behoeften die leven bij de mensen.

Schouten is sinds 1976 hoogleraar aan de TU/e, waar hij ook decaan was van de faculteiten Werktuigbouwkunde en Industrial Design. Dit voorjaar is Schouten benoemd tot honory dean/director van het nog op te richten International Design Institute in de Chinese provincie Zhejiang. (CvK)

Prof.dr.ir. Jeu Schouten, former dean of the Departments of Mechanical Engineering
    and Industrial Design, was named Knight of the Order of Oranje-Nassau. He was awarded the royal honor October 15 after his valediction ‘Design: from techno to human’.