Dutch Design Week
    ‘CvB komt niet boven de Balkenendenorm uit’
    29 oktober 2010 - De universiteitsbestuurders van de TU/e zouden volgens onderzoek van de Algemene Onderwijsbond (AOb) boven de Balkenendenorm uitkomen. Volgens collegewoordvoerder Peter van Dam is die suggestie onjuist. Dat de salarissen van de bestuurders procentueel gestegen zijn, komt volgens Van Dam door het toevoegen van een prestatiebonus aan het vaste salaris.

Rector Hans van Duijn verdiende volgens de lijst 241.000 euro in 2009, tegenover 194.537 euro in 2008. Voor oud-voorzitter Amandus Lundqvist waren die bedragen 240.600 (2009) en 193.375 (2008). Dit zou suggereren dat deze bestuurders boven de Balkenendenorm van 188.000 euro uitkomen. Volgens CvB-woordvoerder Peter van Dam is dit echter niet het geval. "De Onderwijsbond volgt een andere systematiek, waarbij ze andere elementen in het salaris meenemen - zoals pensioengeld. Bij de berekening van de Balkenendenorm gaat het puur om het bruto jaarsalaris." In het jaarverslag 2009 staat vermeld dat het bruto jaarsalaris van zowel Van Duijn als van Lundqvist 198.647 euro was.

Van Dam stelt dat er in 2009 sprake was van een ‘uitzonderlijke’ situatie. “De bestuurders kregen in 2009 hun bonus over 2008 uitgekeerd. Daar komt bij dat in 2009 voor het eerst de bonus een vaste toelage in het salaris is geworden. Met ingang van 2009 zat die toelage ook in het salaris. Die bonus was een formaliteit, omdat de bestuurders hun targets altijd halen. Als ze het dreigen niet te halen, trekt de Raad van Toezicht veel eerder aan de bel.” De bonus bedroeg in 2009 35.000 euro en in 2008 32.500 euro.

De salarissen van de TU/e-bestuurders zijn qua jaarlijkse aanpassingen gekoppeld aan de algemene salarisbijstellingen volgens de cao, licht Van Dam toe. Concreet: krijgen de medewerkers geen salarisverhoging, dan ook de bestuurders niet.

De lijst met topverdieners die het Onderwijsblad samenstelde op basis van de jaarrekeningen van de instellingen, wordt aangevoerd door Aalt Dijkhuizen. De collegevoorzitter van Wageningen Universiteit verdiende vorig jaar zo’n 350.000 euro.

De AOb wil een maximum stellen aan salarissen van bestuurders in de semi-publieke sector. Ook wil de bond dat extra toelages worden verboden, uitgezonderd een 'normale' pensioenregeling en andere gangbare werknemersrechten. Een maximum voor topsalarissen in de semi-publieke sector is nog niet in de wet verankerd. Het wetsvoorstel ligt bij de Raad van State. Wel zijn er afspraken gemaakt tussen het ministerie en de onderwijsinstellingen in een zogeheten 'beloningscode'. (HK/JvG)

According to an investigation by the Education Union (AOb), TU/e university management’s salary exceeds the so-called ‘Balkenende Norm’ of 188,000 euro. Peter van Dam, the board’s spokesperson, says these assumptions are false. He  claims the only reason management’s paycheck increased in terms of percentage, is because a performance bonus was added to their salary.