Dutch Design Week
    ID-studenten winnen Social Design Talent Award
    01 november 2010 - Industrial Design-studenten Thijs Roumen, Dick van de Ven, Hanneke Hooft van Huysduynen en Peter Brown hebben afgelopen donderdag de Social Design Talent Award -tienduizend euro groot- gewonnen voor de ‘Wiggle’, een interactieve speeltuin. x16_s.jpg
    De interactieve speeltuin 'Wiggle'.

De gemeente Eindhoven heeft drie projecten en ontwerpen met een grote sociaal-maatschappelijke waarde als finalisten genomineerd. De vier ID-studenten wonnen met de ‘Wiggle’, een interactieve speeltuin voor twaalf- tot zestienjarige meiden. Ze ontwierpen de Wiggle vorig jaar voor hun tweedejaarsproject. De vier richtten zich specifiek op de tieners, omdat er nog relatief weinig zou zijn voor meiden tussen de twaalf en zestien. “En meisjes zouden beter zijn in balanceren en subtiel bewegen”, voegt Hanneke Hooft van Huysduynen toe.

Voor de vier studenten kwam de prijs -waaraan een geldbedrag van tienduizend euro is verbonden- volledig uit de lucht vallen. Thijs Roumen: “We wisten van niets. Vorige week werd ons verteld dat een jury kwam kijken en later begrepen we dat we hadden gewonnen. Ondertussen hebben we maar eens opgezocht wat het allemaal inhield. We hadden al helemaal niet verwacht dat ons tweedejaars project het van de andere twee finalisten -die afstudeerprojecten hadden-, zou winnen.”

Dick van de Ven: “Het idee is dat de meiden kunnen relaxen en tegelijkertijd tot bewegen en spel worden aangezet.” Een halve bol in het midden van de constructie en staat in verbinding met de omliggende ‘bankjes’. Draai je de bol, dan gaan er gekleurde lampen aan in de richting waarin het middendeel beweegt. De kleuren veranderen voortdurend. Dick: “We laten het aan de gebruiker over welk spel ze erbij bedenken. Laatst opperde iemand om er Twister mee te spelen. Daar waren we zelf nog niet op gekomen.”

Het object stond afgelopen week in het Hoofdgebouw vanwege de Dutch Design Week. De studenten gaan, in samenwerking met de gemeente, bekijken hoe ze het project kunnen realiseren. Dat zou volgend jaar moeten gebeuren en het prijzengeld wordt daarvoor gebruikt.

Terugkerende nieuwsgierigheid
    ID-student Rob Tieben behoorde ook tot de drie finalisten en kreeg een eervolle vermelding voor zijn project over ‘terugkerende nieuwsgierigheid’. Hij ontwierp een systeem van speakers dat reageert op beweging. Loopt er iemand langs, dan krijgt hij of zij bijvoorbeeld getallen te horen- waarvan er één onlogisch is. Ook met dit ontwerp wil de gemeente graag verder, vertelt Tieben.

De derde finalist was een student van de Design Academy Eindhoven, die ‘Smoove’-krukken bedacht die op maat gemaakt kunnen worden om daarmee de druk op de pols en schouders van de gebruikers te verminderen.
    De drie finalisten waren geselecteerd uit een lijst van in totaal 29 kandidaten. (JvG)

Last Thursday, Industrial Design students Thijs Roumen, Dick van de Ven, Hanneke Hooft van Huysduynen and Peter Brown won the Social Design Talent Award. Rob Tieben, also studying ID, received an honorable mention. The city of Eindhoven nominated three projects and designs with strong social values to be in the finals. The four ID students won the award for their ‘Wiggle’ project dating from last year: an interactive playground for girls aged 12-16.