Dutch Design Week

TU/e-bestuur niet verontrust door overschot aan bèta’s

4 november 2010 - Er is tot 2014 geen tekort, maar een fors overschot aan hoogopgeleide bèta’s en technici, voorspelt het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) op basis van eigen onderzoek. De uitkomsten die deze week zijn gepresenteerd, kunnen het College van Bestuur (CvB) van de TU/e niet verontrusten. “Er blijft over langere periode in Nederland een structureel tekort aan bèta’s en ingenieurs.” x21_s.jpg

Het ROA heeft in opdracht van het Platform Bèta Techniek de nabije toekomst van bèta’s onder loep genomen. Op basis van die studie voorspelt het ROA een overschot van 2.700 hbo-technici en 8.300 universitair geschoolde bèta’s tot 2014. Dat komt doordat meer studenten een technische opleidingen volgen en de vraag naar nieuw personeel door de economische crisis juist afneemt, zegt Frank Cörvers, hoofd onderzoek Arbeidsdynamiek van het ROA. “Dat betekent niet dat deze mensen per se werkloos worden, zij kunnen bijvoorbeeld ook in een aanverwant beroep of onder hun niveau gaan werken.”

Betekent dit dat universiteiten en hogescholen minder bèta’s moeten gaan opleiden? Cörvers: “Het is moeilijk om iets te zeggen over de situatie na 2014. Studenten die een technische opleiding willen volgen, moeten misschien wat beter nadenken of ze dat echt willen. De twijfelaars kunnen wellicht beter voor een andere richting kiezen. Op langere termijn verwacht ik overigens voor alle richtingen weer ‘tekorten’, dat wil zeggen grotere fricties die kunnen leiden tot loonstijgingen.”

Arbeidsmarktperspectief

Voor negen van de tien universitaire bèta’s is het arbeidsmarktperspectief voor de komende jaren matig of slecht, becijferde het ROA. Vooral wo-afgestudeerden in de civiele techniek en in informatica en bestuurlijke informatiekunde krijgen het moeilijk. Voor universitair geschoolde werktuigbouwkundigen zijn de perspectieven overigens wel goed.

Het CvB van de TU/e toont zich in een reactie niet verontrust door de uitkomsten van het ROA-onderzoek. Woordvoerder Peter van Dam: “Het spreekt voor zich dat het aantal specifieke vacatures voor bèta’s en ingenieurs als gevolg van de economische crisis tijdelijk afzwakt. We hebben in deze regio via de regeling kenniswerkers ook heel erg ingezet op behoud van technologische kenniswerkers. Structureel blijft er in ons land immers sprake van een tekort. Een tijdelijk overschot is helemaal niet erg, want bèta’s en ingenieurs zijn breed inzetbaar. Ze kunnen met hun expertise in vrijwel alle maatschappelijke sectoren gestalte geven aan zinvolle innovaties. Bovendien hebben bedrijven bij een overschot iets te kiezen.”

Volgens Van Dam krijgt de TU/e van bedrijven uit de regio ook signalen dat zij snel extra ingenieurs nodig hebben om aan de vraag van hun klanten te kunnen voldoen. Hij verwijst in dat opzicht naar berichten in de media dat ASML zelfs tijdelijk ingenieurs van de R&D-afdeling in de productie moet inzetten. (HOP/FvO)

Up until 2014, instead of a shortage, there will be surplus of science and engineering graduates, says Research Center for Education and the Labor Market (ROA) based on a private study. Results were published this week, yet TU/e’s Executive Board (CvB) isn’t worried in the least. “In the long run, the Netherlands will be suffering from a structural lack of science and engineering graduates,” says a spokesperson for the Board.