Dutch Design Week

Maastricht laatdunkend over onderwijs TU/e

5 november 2010- De Universiteit Maastricht begrijpt niet waarom andere universiteiten haar geen nieuw Science College gunnen. De felste tegenstander, de TU Eindhoven (TU/e), heeft “geen enkele visie op onderwijs” en brengt “kloteprogramma’s”. Het zijn de woorden van decaan Louis Boon van het university college van de Universiteit Maastricht. Het bestuur van de TU/e raakt niet ondersteboven van de laatdunkende uitspraken. “Het lijkt me niet zinvol om op opmerkingen van dit niveau te reageren”, aldus de woordvoerder van het College van Bestuur.

De Universiteit Maastricht start volgend jaar september met het omstreden Science College. Boon reageert in universiteitskrant Observant op de kritiek van met name de drie technische universiteiten, die bang zijn dat Nederland straks te veel bèta-opleidingen telt.

Volgens Boon is de markt nog niet verzadigd. “Het gaat erom dat je een aantrekkelijk programma brengt.” Vooral de TU Eindhoven, de felste criticaster die zelf een brede bachelor in liberal engineering sciences op stapel heeft staan, is daartoe volgens Boon niet in staat: “In Eindhoven is het helemaal desastreus, daar hebben ze geen enkele visie op onderwijs, ze brengen echt kloteprogramma’s. Die nieuwe brede bachelor van ze wordt hetzelfde geknoei als de rest, daar ben ik van overtuigd.”

Fee

Overigens is er bij het University College in Maastricht, waar dadelijk ook het Science College onder valt, ophef over een extra bijdrage van 950 euro die vanaf september 2011 betaald zal moeten worden bovenop het collegegeld. De studenten van het University College zijn boos om deza extra bijdrage, het zogeheten institutional fee. Zij zijn vooral niet te spreken over de onduidelijke communicatie hierover, zo laten ze tegenover Observant weten.

Met het geld worden beurzen bekostigd voor niet EU-studenten, zo verdedigt Boon zich. Dat is volgens hem noodzakelijk voor het creëren van een internationale academische gemeenschap. De boze studenten hebben geen genoegen genomen met dit antwoord. Ze hebben een actiecomité opgericht en beraden zich op verdere stappen.

Of er ook een fee komt voor het op te richten University College in Eindhoven is nog niet duidelijk. Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur, laat weten dat eerst een haalbaarheidsstudie wordt uitgevoerd. Pas volgend jaar zal op basis van de uitkomsten worden beslist of de brede bacheloropleiding er komt. “Mochten de plannen doorgaan, dan zal de bijdrage van de studenten in ieder geval hoger zijn dan het reguliere collegegeld.” (FvO/HOP)

Maastricht University doesn’t understand why no other university will grant them the pleasure of a new Science College. Its greatest adversary, TU Eindhoven (TU/e), is said to “lack any educational vision” and offer “shit curricula”, according to Louis Boon, dean at Maastricht University College. TU/e’s Board isn’t too bothered about the snide remarks. “I don’t think it’s any use responding to comments of this type,” said the Executive Board’s spokesperson.