Dutch Design Week
    Ruim veertig mille voor memorybox voor ouderen
    08 november 2010 - Met ‘Conpeto, et Memento’ heeft het ontwerpteam bestaande uit ID-masterstudenten Rik van Donselaar, Mark Thielen , Idowu Ayoola en Roland Coops de Keep an Eye Social Intelligent Design Award 2010 gewonnen. Ze hebben ruim drie weken hard gewerkt aan deze memorybox, bedoeld om ouderen uit hun sociaal isolement te halen. Het levert ze 41.500 euro op waarmee ze het ontwerp in de markt kunnen zetten. x28_s.jpg
    De memorybox, waarin ouderen herinneringen kunnen stoppen.

De prijs is beschikbaar gesteld door de stichting Keep an Eye. Deze is in juni 2008 opgericht en heeft als doel jonge creatieve talenten met inspiratie en ideeën een steun in de rug te geven.

Zo’n jaar geleden zocht de stichting contact met onderwijsdirecteur Industrial Design Caroline Hummels. Deze maakte een voorstel om drie jaar lang een drieweekse mastermodule aan te bieden aan een geselecteerde groep van vijftien tot achttien studenten in het thema ouderenzorg. Projectnaam is ‘Creating a new society’ en het wordt gecoacht door Caroline Hummels, Michael Cruz Restrepo en Kees Overbeeke.

Degenen die het beste ontwerp hebben om te voorkomen dat ouderen in een sociaal isolement terechtkomen, krijgen 16.500 euro voor student-assistentschappen, 15.000 euro om derden in te schakelen bij verdere ontwikkeling van het concept en 10.000 euro voor materiaalkosten.

Het winnende team heeft een doos ontworpen waar ouderen ruimte vinden voor persoonlijke herinneringen. Zij kunnen er foto’s of briefjes in stoppen en daarna de doos doorgeven aan anderen. Dat kan in een gesloten omgeving (een tehuis) of door heel het land. In ieder geval is de box te volgen via een speciaal ontwikkelde website.

Mark Thielen: “We hebben intens contact gehad met een groep ouderen en de box bleek heel waardevol. Er kwamen lichte herinneringen in als een briefje dat iemand ooit van een zoontje kreeg, maar ook heftige herinneringen als een geboortekaartje dat er samen met een overlijdenskaartje van hetzelfde kind in werd gestopt.” Wanneer mensen in deze box snuffelen, kan dat bij hen eigen herinneringen oprakelen. “Het mooist is wanneer er daardoor een gesprek ontstaat”, zegt Van Donselaar.

Caroline Hummels vind het natuurlijk prachtig dat de stichting zo gul is. “Juist in deze politieke tijd waarin kunst en cultuur in de verdomhoek zit, vind ik het een mooi signaal om het belang van design voor de maatschappij te benadrukken.”

Volgend jaar loopt dit project weer en zullen tijdens de DDW ook de resultaten van de memorybox worden getoond. Verder maakt ID een boekje over het project, inclusief de ideeën van de niet-winnaars. (NS)

summary