Dutch Design Week

Shift040 hakt einde collegejaar knoop door over toekomst

25 oktober 2010 - Shift040 neemt een communicatieprofessional in de arm die de organisatie en toekomst van de studentenwebsite onder de loep gaat nemen. Hieruit moeten een plan en advies aan de stichtingraad rollen, op basis waarvan eind dit collegejaar wordt beslist of Shift nog een toekomst heeft of dat de stekker eruit gaat. x3_s.jpg

De initiatieven en voorzieningen in studentenstad Eindhoven ‘aan elkaar lijmen’; dat is wat Shift040 voor ogen heeft. De praktijk van vandaag is echter dat de studentenwebsite een professional in de arm neemt om eerst intern “de boel weer aan elkaar te knopen”, zo verwoordt Ivo Jongsma van de stichtingraad van Shift, tevens wetenschapsvoorlichter van de TU/e. Onder meer door het uitblijven van een nieuw bestuur en door beperkte mankracht op de eindredactie draait de studentennieuwssite na zo’n twee jaar nog altijd niet zoals verwacht.

Shift hoopt dat een communicatieprofessional de organisatie de komende maanden -op freelancebasis- weer kan helpen aanzwengelen. Jongsma: “In wat voor vorm, dat is secundair - zolang de uitvoering maar zoveel mogelijk, liefst helemaal, in handen van studenten ligt. We zoeken vooral iemand die met enthousiasme en originaliteit naar Shift kijkt en ideeën voor de toekomst gaat aandragen”.

Die ideeën moeten Shift weer op de rit gaan helpen, onder meer als het gaat om het vullen van de website met nieuws over Eindhoven als studentenstad. Die nieuwsstroom laat nu te wensen over, vooral doordat de eindredactiepost -van waaruit de redacteuren worden begeleid en aangestuurd- feitelijk slechts één dag per week bemand wordt. “Eigenlijk heb je hiervoor minstens tweeënhalve dag per week iemand nodig, liever nog voltijds”, stelt Jongsma.

Ook de lang gezochte opvolging voor het bestuur, waarvan de zittingstermijn afgelopen september afliep, bleef uit. Jongsma: “In eerste instantie is gezocht naar fulltime bestuurders; dat is natuurlijk een moeilijke opgave. Een vereniging kan putten uit haar leden, maar een stichting als Shift kan dat niet. De vorige bestuurders verlenen nog hand- en spandiensten en houden daarmee enige continuïteit in Shift, maar zij doen dit er ook maar ‘bij’”.

Initiatiefnemer Jongsma is twee jaar na de lancering nog altijd vol overtuigd van de potentie en levensvatbaarheid van een Eindhovense studentensite zoals Shift: “Anders was ik er niet aan begonnen. Maar je hebt wel een stevige, enthousiaste spil nodig om een en ander goed te laten lopen”. (MvdV)

Shift040 will bring in a communications professional that will be scrutinizing both the student website's organization and future. Based on the resulting evaluation, the foundation board will be presented with a plan as well as advice on whether Shift should pull the plug or not.